NULL Skriv ut sidan - Fahlberg

Anbytarforum

Titel: Fahlberg
Skrivet av: Lena Eriksson skrivet 2010-02-23, 17:48
Sebastian, det finns fler Fahlberg man kan fundera på. Jag har en hovslagare Svensson-Fahlberg som är född ca 1724 med hemort Falun år 1815. Han säger han är född i Finland, men det undrar jag. Han är gift med Ingrid Mikaelsdotter och har åtminstone en son enligt passjournal för Kopparbergs län.  
 
1814 har en Katarina Svensdotter-Fahlberg pass för resa från Västerbotten till Västerås. Hon har med sig sin dotter Regina Kristina. 1815 reser hon med fästmannen Hans Melldahl från Sundsvall till Sigtuna.
 
Jag tror det har blivit en sammanblandning här tidigare (under Melldahl och Fagerberg) med Katarina Fagerberg. Denna levde med Magnus Fagerberg i bla Njutånger och hade 4 barn. Hon var född Ramström.
 
Jag kan tänka mig att Johannes är son till skarprättaren Sven Larsson Lind, kanske Katarina Svensdtr är en dotter och därmed syster till Johannes? Jag har tyvärr ingen ålder på Regina.
 
Å andra sidan är hon nog för ung för Melldahl även om åldersskillnaden kunde vara stor bland resande makar. Kan hon vara barnbarn?