NULL Skriv ut sidan - Lillkyro / Vähäkyrö

Anbytarforum

Titel: Lillkyro / Vähäkyrö
Skrivet av: Synnöve Mansikkaniemi skrivet 2005-06-02, 20:09
Jag har hittat en soldat Mårten Matsson Lång som eventuell far till min en anmoder. Jag skulle gärna vilja veta varifrån han kom.
Min anmoder Carin (även omtalad som Catarina eller Caisa)Mårtensdotter är född 22 nov. 1733 enligt Lillkyro kommunionbok, men var vet jag inte. Hon omnämns i Lillkyro personlista från 1750 och i dopboken när hon fick oä sonen Michell 10 juni 1754. Michell flyttade till Korsholm (Mustasaari den tiden) och tillbaks till Lillkyro kom han 1790 som Michel Michelsson men i attesten står anmärkningen son till Rådmans Caisa, Lång. Därför antar jag att hon kan vara dotter till soldat Mårten Mattsson Lång som kom till Lillkyro   omkring slutet av 1735 eller i början av 1736. Då fick han i alla fall en dotter Susanna där. Han kom till ett militärboställe som hette Tuorila i Ojaniemi by. Bostället innehades av fältväbel Erik Arner med hustru Carin Oxe från ca år 1735.. Anteckningarna i kommunionboken är otydliga men det ser ut som om Mårten och hustru Lisa hade en dotter Caisa också. Eventuellt kan hennes egen mor ha dött och denna Lisa är hans andra hustru.
Kan dessa ha kommit från Västerbotten eller från nåt annat landskap i Sverige; i Finland har jag inte lyckats spåra dom. Vid den tiden var det många som lockades till tomma militärboställen i Finland från Västerbotten har jag läst...
Michel Michelsson f.d. Caisasson flyttade sedermera tillbaks till Korsholm som torpare men med efternamnet Riffendahl. Men det är en annan historia varifrån det namnet kommer.