NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-22
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2005-03-11, 06:26
Det är glädjande att man nu ovan kommit in på de ämne som jag prata om i tidigare inslag och nämnt medeltida brevet från 1327 där 5 stormän  får uppdraget att kolonisera och uppolda laxen (ej gös)som jag fått itrån roten här är ett avsnitt från ovan inlägg  av Bross?n I sitt arbete med verkställande av hertigarnas testamente assisterades ärkebiskop Olov av kungens fogde i Hälsingland Johan Ingemarsson (ginbalk belagd med sparre). Ärkebiskopen och kungsåren gjorde under de följande 10 åren ett stort antal utbetalningar till kyrkor, kloster och andra kyrkliga inrättningar samt till enskilda intill den ovan gjorda redovisningen 1330, se ovan. Dessa brev specificeras icke här.  
År 1327 utfärdar “Ärkebiskop Olof i Uppsala, Johan Ingemarsson, fogde över Hälsingland, Nils Farthiegnsson och Peter Unge överenskomelser om delning sins emellan av Lule älv med dess omgivningar och bifloder, som kungen åt dem bestämt, när landet och strömmarna mellan Skellefteå och Uleå uppläts till uppodling och bebyggande”. (DS 2606), se ovan.  
Klart framgår att förläningen delades i tre delar med tydliga företrädare för tre maktcentra: den kyrkliga, den världsliga och den regionala makten. Den senare delad i två delar; var för sig representerande Medelpad och Ångermanland. Således ärkebiskop Olof, kungsåren Johan Ingemarsson, Nils Farthiegnsson - Medelpad, och Peter Unge - Ångermanland.  
I ett brev utställt i Stockholm 1335.04.09 av kung Magnus, ger kungen “dilecto et fideli nostro domino Nicolao abyorn?son” till evärdelig besittning Pite älv och dess tillhörande områden. Detta område hade “ärkebiskop Olof, under kungens minderårighet, upplåtit åt Nils Abjörnsson och som denne med stora omkostnader uppodlat” (DS 3134), se ovan.  
Buresläkten var en av Norrlands ledande ätter. jag ska inte gå in något djupare i någon disskution, men Erik Holmlund nu ser du kanske att jag hade rätt i Burarna var med i att kolonisera och uppodla Piteå Älvdal och Skellefteå älvdal Nils Fartengsson far (Farteng d.ä)eller Fale Bure d.ä. Bosatt i Birsta ,Skön socken och var Hövitsman och Landsdomare.
Farteng var av Stormans ätt och han var en rik och mäktig Storman,ett bevis på hans rikedom var de många diplom han hade som fiskrättsinnehavare, och i ett bekant  Diplom från 27 feb 1314 kan man läsa att Fartengs Födelse ort Farthiengo de Herbeby stavas i ett annat diplom Herkeli som Norlander förmodligen träffat rätt när han sagt Herlekien är identisk med nuvarade Holm sätteri i Ångermanland. källa: Utredning av en mångårig forskare Gunnar Lindgren som studerat Nils Ahnlunds  efterlämnade skrifter på medeltids avd. på Riksarkivet.Källa: Nämnd 1300-1314 det står i Angur i Tord Bylunds  databas över Bureättlingar. och nämns i Johan Bure Genealogica 53.Birjer Jarls fyra söner stred om kronan år 1275 var Mangus ladulås krönt till kung ,Farteng d.ä. var bara 25 år och ung Hövitsman när han gav sitt fullastöd.och belönas med godset i Näshem
  mvh Marc Hernelind