NULL Skriv ut sidan - Piette

Anbytarforum

Titel: Piette
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2014-08-03, 09:54
Hej igen Stefan!
 
Jag gick in och tittade på den länk, som du angett för uppgifterna om Jacob Piett och hans familj.
[en mening har här tagits bort, eftersom en nutida person omnämns, som hört av sig och inte vill synas med sitt namn / Mvh Anders Berg, moderator Släktnamn ]
 
Anledning till mitt intresse föranleds av uppgifter, som säkert även du noterat som osäkra. Det gäller framförallt angivna data om födelseår för personerna. T ex hustrun Catharina du Rheux, som sägs vara född år 1600 men får två barn 1649 respektive 1650. Knappast troligt väl? Även de övriga barnens födelseår har jag själv inte funnit några belägg för. Är det gissningar eller finns det några fakta som stöder?
Vidare ser man att Jacob Piett påstås vara son till Jean Piette. Finns det något bevis för det?
 
När det gäller så här tidiga födelseuppgifter brukar de flesta seriösa forskare på något sätt ange hur man kommit fram till årtalet, t ex född 1638(db) om årtalet framräknats efter en åldersuppgift i dödboken eller på annat sätt förklara beräkningssättet. Osäkerheten kan också markeras med f c 1638, om man bara fått fram ett ungefärligt årtal. Tyvärr förekommer det många på nätet publicerade släktutredningar med rena gissningar för de allra tidigaste generationernas data. Inte bra!
 
Stefan, fortsätt gärna att publicera dina sammanställningar av olika forskares material. Det för forskningen framåt. Jag har emellanåt uppmärksammats på nya rön, som kompletterar min egen databas. Men gör gärna egna kommentarer, när du ser sådana här oklarheter, som redovisas ovan.
 
Fortsatt skön sommar, önskar
Kjell