NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-21
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2007-07-14, 13:48
Det finns ingen anledning att ramsa upp alla gamla Wallin-argument här, särskilt inte som den här diskussionen - åtminstone enligt rubriken... - ska handla om något annat. Allt finns redan i den gamla diskussionen, som jag länkar till i mitt förra inlägg:
 
? Där framgår rent allmänt vad som står eller inte står i kyrkoböckerna och varför, i vilken församlings kyrkoböcker olika uppgifter noterades, och hur uppgifterna fördes från församling till församling; kort sagt hur kyrkobokföringen fungerade i praktiken, och vad som därmed kan sägas vara normalt eller onormalt i det här fallet.
 
? Där kommenteras också den erfarne arkivarien, som mycket väl kan vara erfaren i yrket, men uppenbarligen inte har någon vidare erfarenhet av släktforskning om vederbörande aldrig varit med om ett svårare fall; det finns som bekant alla typer av handlingar i arkiven, och arkivarierna har var och en sin(a) specialitet(er) - precis om varje musiker har sitt/sina instrument (för att nu ta ett exempel från ditt eget område, Ulf) - och kyrkobokföringen var uppenbarligen inte denne arkivaries bord.
 
Jag kan bara avslutningsvis konstatera att det helt enkelt inte fanns några bevis att sopa undan om Wallin skulle ta på sig faderskapet till kungens barn - eftersom han redan var den självklare fadern i allas ögon! Den växande magen var alltså inget skäl till skvaller och rykten, eftersom de redan var förlovade innan hon blev gravid. Punkt slut.
 
För att så återgå till ämnet för den här diskussionen...
 
Vad beträffar Skön som ett centrum för makten i Norrland, så framgår det av brevet (alltså det som bevisligen existerar) att Medelpad var delat mellan Faxeholms (Hälsingland och halva Medelpad) och Styresholms (Ångermanland och andra hälften av Medelpad) län - vilket flera redan har påpekat. Något maktcentrum att skicka riksrådsbrev till fanns alltså inte här 1398.
 
Sedan noterar jag att du nu börjar svikta i din tro på Rhyzelius ofelbarhet; du nöjer dig nu med att konstatera att det står Birisholm i hans citat, och godtar att det ursprungligen kan komma från Huitfeldt. Och därmed har vi faktiskt kommit ett stort steg på vägen!
 
Du har genom detta faktiskt accepterat att man bedriver 'släktforskning' på upplysningar/fakta - från vem en uppgift kommer och varifrån den skriftlige eller muntlige uppgiftslämnaren i sin tur har fått den - för att en felaktig uppgift kan spridas vidare, t.ex. från författare till författare. D.v.s. du har i praktiken accepterat den källkritiska metoden: För att kunna bedöma en uppgifts trovärdighet måste man finna den ursprungliga källan.
 
Återstår så att se om du kommer att leva efter detta i fortsättningen - när du inser konsekvenserna... J