NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 januari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 januari, 2008
Skrivet av: Lars Norrby skrivet 2003-03-22, 12:53
Tack Mikael!
Nu har du översatt det mest mystiska ordet till modern svenska. Det gäller barar  att översätta det för en person som har mindre klädombyten än en 1600-talsmänniska! Vad innebär skaftad?
 
Tack också för brandatt.
 
Språket är verkligen dansksvenska. Det blandas mellan Tho och Thuå, mellan Tinfadhe och Tinfath. Man skulle kunna tänka sig att det är en gutnisk skrivare som danats under dandsktiden, men med många års erfarenhet av svenska (Gotland blev svenskt 1645 och försvenskingnen var ganska mild till en början). Det återstår inte mer än en ett halvår till slutet av den danska ockupationen av Gotland 1679 och inte mer än en månad till att dankarna påbörjar fästet Visborgs förstörelse.  
 
Vad beträffar Zalsircher så står det inte som attribut. Men visst ser det ut som ett adjektiv.
 
Jag har lånat en uppsju av ordböcker och diverse litteratur om äldre klädesplagg, men är inte mycket behjälpt av dem. Vad jag skulle behöva är någon bilderbok där man i bildform klär och klär av folk. Nog har man sett folkdräkter på bild, men för en modern människa är det svårt att se hur plaggen är sammansatta. Litteraturtips?
 
Stefan! Det är två uppteckningar: Det första från 1679, 3 Juni, efter Lars Jacobson, på Hajdebys, Kräklingbo. Det andra från 19 Juni 1682 med anledning att modern Anna nu dött och att sonen Jacob skiftar ut sina systrar Cathrina och Marina.  
Om du eller ni vill kan jag mejla över dokumentet.
Skicka en begäran genom att klicka på mitt namn ovan, så returnera jag dokumentet.
 
MVH
 
Lars Norrby