NULL Skriv ut sidan - Castenberg

Anbytarforum

Titel: Castenberg
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2003-08-06, 11:21
Mattis Hanssons av mig kända barn är Hans, Magnus, Nils, Olaus, Ingrid och Peter Castenberg, och Kerstina Mattisdotter. Det är Olaus som lever 1723, och den sjätte sonen kanske dog som barn.
 
Jag kände inte till Magnus' giftermål alls. Det är intressant eftersom jag letar härstamningen för en Ingrid Castenberg (ej dottern till Mattis Hansson), med okänd födelse och död, men gift 1736 1/1 i Simrishamn med handelsmannen Jeremias Westerling. Deras äldsta son får namnet Magnus, ett namn som inte förekommer i makens släkt.
 
Frågan är om det finns en dotter Ingrid till Magnus Castenberg och Ingrid/Ingegärd Tiliandra, och det vore finemang att veta var de bodde någonstans! Inte osannolikt att ett barn i den familjen hamnar hos släktingar, när både fadern och modern dog tidigt. I Simrishamn finns kring 1700 en Peter Castenberg, död före 1708, gift med Una, som kanske är släkt med Mattis Hansson.
 
Nu har vi snabbt lämnat Pjätteryd och inläggen borde nog flyttas till släkten Castenberg, eller vad tycker ni (och anbytarvärden)?