NULL Skriv ut sidan - SV: Gabrielsson, Jon (1671-1750) - Bure?

Anbytarforum

Titel: SV: Gabrielsson, Jon (1671-1750) - Bure?
Skrivet av: Stefan Gelow skrivet 2019-12-11, 03:14
Jag undersökte lite vidare angående dopfaddrar och har börjat titta på de hos sonen Anders Jonsson [alltså till Jon Gabrielsson].


Gabriel Jonsson i Kroksjön med hustru är dopfadder ett par gånger och även Jon Gabrielsson (1742, C:2 s132). Också Per Persson i Falmark.




Men vad jag funderade över var att Erik Olofsson i Falmark 13 var dopvittne åtminstone två gånger. Det var väl visserligen gården intill, men det verkar ändå notervärt, dels för att det är återkommande, dels för att hans son Olof Eriksson senare har två döttrar Barbro, utan att namnet verkar finnas i hans hustrus familj (eller Erik Olofssons hustrus). Erik Olofsson ska enligt SkS komma till socknen 1727 och sedermera dö 1770.


Ytterligare att tillägga här är att en dopfadder till Anders Jonssons barn 1742 är pigan Barbro Olofsdotter i Falmark. Men det verkar inte finnas någon sådan någonstans (inte heller i kommunionlängden, men tex Falmark 13 är i princip oläslig 1730-1750)! Även här skulle man kunna misstänka att vederbörande kommit utsockens ifrån.


Så frågan är, är det någon som vet varifrån denna Erik Olofsson kom 1727? Kanske kan det ge information om Jon Gabrielssons hustru (och kanske inte). Det är ändå ganska ont om utsocknes dopvittnen i Skellefteå, trots att det finns en hel del som flyttat in dit, så möjligen var Jons hustru inte från socknen.


Eftersom någon medlem i Erik Olofssons hushåll flyttat till Burträsk enligt kommunionlängden letade jag där, men en snabb genomgång hittade ingen rimlig kandidat (men det var inte noggrant genomletat).