NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-10-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-10-10
Skrivet av: Gun Olsson (Gunolle) skrivet 2002-10-06, 08:07
Hej Eivor och Jörgen.
Först tack för de snabba svaren. Jag skall kolla upp Kareby, det är ju möjligt att jag även kan hitta hans hustru Kerstin Olofsdotter 23/9 1770-10/4 1844 där.
Det jag har om Olof, har jag läst i Boken om Jörlanda p92, som är ett utdrag ur en ämbetsmannaskrivelse från 1818. Kronolänsman hade då gjort syn på torpet Brunås för att skärskåda de odlingar Blixt hade gjort. Citat ur boken Mannen 57 år gammal, född i Romelanda Socken, som barn skild från föräldrarna, har tillbringat ynglingaåren såsom dräng, intill 1780, då han ingick i Kungl. Maj:t och Kronans tjänst, i egenskap af Dragon, för N:o 76 vid Lifkomp. af Kong. Bohusläns Regemente, varifrån han förmedelst bräcklighet i ena låret, som satte honom ur stånd att vidare fortsätta den påbegynta banan nödsakades taga afsked 1788.
Olof tog därefter sin tillflykt till skärgården och dess sillfiske. Gifte sig 1792 och fick första barnet 1793 i Skäret Sävelycke, Jörlanda, det skulle bli 7 st.
Enligt denna skrivelse skulle det ha varit en synnerligen ordentlig och driftig karl, vilket gör att jag inte tror att han skulle ha rymt (namnet Anders skulle ju ha kunnat förväxlats med Olof Andersson). Det verkar heller inte som om han skulle ha haft någon bror som han har haft kontakt med.
Än en gång ett hjärtligt tack. Skall nu ut på Tjörn och höra ett föredrag av Folke Almegius, vilket skall bli trevligt.
Mvh
Gun