NULL Skriv ut sidan - Agnes Christensen Wojkowitz som ska ha försvunnit under kriget i Danmark.

Anbytarforum

Titel: Agnes Christensen Wojkowitz som ska ha försvunnit under kriget i Danmark.
Skrivet av: Sanna Knutsson skrivet 2023-12-17, 12:43
Hej,

Jag skulle behöva hjälp att hitta mer information om en släkting som bodde i Danmark men ursprungligen kom från Galicien i Polen/Ukraina.
Agnes Christensen Wojkowitz, f. 1890-07-22 Galicien, Polen, och försvann sedan under kriget enligt hennes son Kai Christensen.

g. m. Anders Sigvald Christensen f. 1878-05-03 Nakskov, Maribo, Danmark, d. omkring 1922. Har ej hittat dödsdatum eller attest.

I vigselkällan står det att Agnes var född i en stad som jag inte riktigt kan utläsa, B....iavlki? Vilken stad är detta?
Och Hennes föräldrar var Skomakare Valkier Wojkowitz och hustru Margareta Hebda. Det vore himla kul att veta var de kom ifrån och om Agnes hade några syskon!


Agnes hade 6 barn varav ett var tillsammans med Anders Sigvald Christensen, Hans Peter Christensen.

Marie Christensen f. 1914-08-29 i Kappel, Maribo, Danmark. Hittar henne endast i husförhör 1925 Köbelev, Maribo, Danmark.
Veronica Michaelsen född Christensen f. 1915-03-15 i Köbelev, Maribo, Danmark. Också endast i husförhör 1925.
Hans Peter Christensen f. 1919-06-21 i Halsted, Maribo, Danmark. Finns i husförhör 1940 och emigrerar till Canada därefter.
Kai Christensen f. 1924-10-28 i Köbelev, Maribo, Danmark, d. 2015-06-27 i Malmö, Skåne, Sverige.
Grete Christensen
Bente Søderberg född Christensen.

Agnes finns i folketellingen från 1925 i Købelev, Maribo, Danmark. Men sedan hittar jag inget mer.

/Sanna