NULL Skriv ut sidan - Eldsberga

Anbytarforum

Titel: Eldsberga
Skrivet av: Leif Johansson skrivet 2015-12-17, 12:19
Hej!
Jag har en stark spekulant på att vara far till min farfar John Vilhelm Johansson som var född 1890-08-06 i Harplinge. Dock är jag inte helt säker. Namnet på denne har jag kommit över via släkten, samt att min farfar, om jag minns rätt, vid något tillfälle nämnt att hans far var sjöman.
Den jag söker hette Carl Johan Larsson och var född 1863-05-06. Eldsberga CI:4 sid.16. Föräldrarna bodde på Tönnersa 9 och hette Lars-Petter Christensson och Anna Ljunggren. Han var ute och for på sjön, och emellanåt hemma, och ett av mina problem är om han var hemma här i Sverige när min farfars mor blev gravid. Tyvärr avled Carl Johan Larsson i blodstörtning på sjöresa till Baltimore i Amerika 1893-09-05 och han är begravd där den 10:e samma månad. Hade jag vetat vad båten hette hade det varit mycket enklare.
 
 
Jag har gett mig på en monsterarbete med att leta i sjömansrullorna för Halmstad och Helsingborg för att eventuellt hitta honom där.  
Är jag helt fel ute eller finns det en genväg? Tar tacksamt emot förslag på andra sätt.  
 
Har även noterat att Carl Johan Larsson noteras som gift när han avled. Farfars mor Neta Nilsdotter, född i Laholm 1865-06-03 noterades också som gift men änka när hon gifte om sig 1893-10-14. Trots idogt letande har jag inte hittat någon vigsel mellan dessa. Kanske det bara blev ett inställt sådant.