NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-17
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2004-08-30, 18:48
Kerstin,
 
När Sigrid Persson anländer NY med SS Norge från Köpenhamn den 19 April 1897, uppger hon Duluth MN som destination. Manifestet är fellänkat i Ellis databas men med Stephen Morse hjälp sida fann jag det här. Det är rad 88. (http://www.ellisislandrecords.org/cgi-bin/tif2gif.exe?T=g:(>)M237-0672(>)M237-06721151.TIF&S=.5)
 
Att säkert finna henne i folkräkningen 1900 och vidare har jag inte lyckats med, men så kanske man kan anta att en kvinna runt 20 har gift sig till ett annat efternamn ganska snart?
 
Brodern Peter Peterson (Pete) tror jag däremot att jag funnit i Duluth. 1900 bor han inneboende, ogift, och yrket är teamster. (ED 282, s. 3A)Invandringsår anges till 1880. Hans födelsedata uppges också till mars 1865, och det är det tillsammans med invandringsåret som gör mig rimligt säker på att det är rätt person. I övrigt är Minnesota givetvis fullt av Peter Petersons i alla krokar och vrår.
 
1910 är han gift med svenska Edla C. 33 år. Peter är 45, invandrade 1880, är fortfarande teamster, och paret har varit gifta i 8 år. I bostaden på 308 Garfield Avenue har paret också två svenskar som inneboende, Andrew Nelson 24 och B?? Carlson 28. Edla invandrade 1895. (ED 183, s. 25A)
 
1920 har paret fortfarande inga egna barn. Man har köpt en ny bostad, och man har en adopterad dotter, Hazel Anderson 12 år. Hon uppges född i Minnesota av svenska föräldrar. Övriga uppgifter om paret sammanfaller med census 1920, utom att Edla här är uppförd som Edna. (ED 118, s. 4B)
 
1930 bor fortfarande paret kvar i bostaden på 1107 4th Street i Duluth. Bostaden är värderad till 7000 dollar, men man är inte så modern att man har radio. Uppgifterna sammanfaller med tidigare år, Peter är 65, teamster, city, vilket bör tolkas som att han jobbar för staden. Edla C. är 54 år. Adoptivdottern Hazel har flyttat ut. (ED 63, s. 8B)
 
Så kan man undra, är adoptivdottern Hazel en dotter av systern Signe som kanske avlidit någon gång 1910-1920? Eller bara en annan föräldralös flicka som det barnlösa paret adopterat? Spanska sjukan härjade ju USA runt 1918, och många barn fick nya föräldrar då.
 
Namnet Peter Peterson är alltför vanligt för att jag ska kunna plocka honom ut ur Minnesotas dödsregister. Mellan 1930 och 1950 dör 10 st i Duluth med det namnet, ingen har angivet födelsedatum i index på internet. Det går givetvis relativt raskt att kontrollera dessa tio i filmerna på museumsbiblioteket i St. Paul. Men då måste du ju dit själv, eller finna någon lokal hjälpare som kan göra det åt dig.
 
När det gäller hustrun Edla finns egentligen en god kandidat, men med ett stort fel, hennes födelsedatum anges till 1897, när det egentligen borde vara 1877. Jag ser det inte som helt omöjligt att index här blivit fel registrerat, och att det ändå är rätt person:
 
PETERSON, EDLA C.  
CertID# 1966-MN-005179    
 Date of Birth: 07/02/1897
 Place of Birth: OUT OF STATE
 Mother Maiden Name:  UNKNOWN  
 Date of Death: 01/29/1966
 County of Death: ST. LOUIS  
 
Om detta ska kunna vara riktigt måste ju också Edla blivit riktigt gammal, nära 89 år gammal. Men det är ju inte omöjligt.
 
Denna dödsattest, om det är den rätta, kan ge upplysningar om eventuella efterlevande, eller andra närstående. Och makens namn givetvis. Den är också lätt att beställa via historiesällskapets hemsida (http://people.mnhs.org/dci/Search.cfm).
 
Kanske den norskättade Gerald Sime som hjälpt Håkan ovan med forskning i Duluth rentav kan hjälpa också dig vidare? En dödsruna för Peter Peterson, om den låter sig lokalisera, kan vara ännu mer matnyttig än en dödsattest. Kanske omtalar den syster Sigrids öde?
 
Har Betty dödsrunan efter sin farfar/morfar Elias? Vad står i den om de andra syskonen? Finns kanske en utförlig dödsruna eller levnadsberättelse i någon skrift från Svenska Evangeliska frikyrkan?