NULL Skriv ut sidan - SV: Vist

Anbytarforum

Titel: SV: Vist
Skrivet av: Henrik Westberg skrivet 2020-09-29, 20:59
Hej Börje!
Stort tack för snabbt svar!  Jag hade tidigare fått för mig att min Jonas var en skojare som stulit sin avlidne brors identitet - jag trodde på uppgiften vid vigseln. Jag hade inte reagerat för att födelsedatumet var samma som hans hustru. Inte förrän jag postat inlägget började jag ifrågasätta vigseluppgiften och forska i Jonas A:s historia och hittade så småningom själv hans dödsdatum. Det är en erfarenhet jag har att blotta formuleringen av en fråga till någon annan ger input för att lösa problemet.

Orsaken till att jag uppfattade Jonas Brobeck som en skojare var dels diskrepansen på födelsedatum mellan vigseln och förhörsböckerna där han senare figurerade. Vidare att vid parets första barns födelse två år innan vigseln så finns ingen notering om oäkta. Han hade dessutom ett något kringflackande liv och var förutom mönsterskrivare, arrendator och till slut commissarie. Han dog med stora skulder 50 år gammal av feber och hans hustru två år senare av trånsjuka och lika utfattig. De efterlämnade fem minderåriga barn (18, 16, 13, 10 och 8 år gamla). De splittrades när socknen fick ta hand om dem. Lite sorgligt att bägge bröderna slutade som utfattiga.

Så han var inte den skojare jag hittat på, utan en man, som misslyckats med sin försörjning. Men släktforskning är inte rolig om man inte får fantisera lite grann när pusselbitarna inte stämmer. Ibland är det faktiskt fantasierna som leder en rätt när man inte vet var man ska fortsätta leta. Men lite skojare var han nog ändå eftersom han gifte sig i Hällstad. I Göteborg trodde de ju att de var gifta.

Hälsningar
Henrik