NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 januari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 januari, 2015
Skrivet av: Greger Lindberg skrivet 2015-01-05, 15:27
Lite knepigt att han inte står med i saköreslängden. Dömdes han till böter 1598 borde han väl stå med där? Men om straffet var något annat, och mildrades till böter står han nog inte med alls. Och dömdes han till böter 1597, men dessa mildrades senare, ska nog anteckningen finnas 1597.
 
Risken för att herdaminnets författare valt fel beteckning kan väl inte helt uteslutas, men det känns lite långsökt. Teoretiskt kan naturligtvis kan herdaminnets författare ha väjt för ordet hor om det stått så. Det är väl författat i början på 1900-talet. Men troligt är det knappast.
 
Jag har läst på lite till (med betoning på lite) om straff för lönskaläge vid den här tiden. Och att människorna på 1500- eller 1600-talen skulle blanda ihop begreppen är nog helt uteslutet. Lönskaläge var ett exakt begrepp, brottet sexuellt umgänge mellan ogifta, och var uråldrigt redan 1598. Bestraffades regelmässigt med böter om det inte fanns försvårande omständigheter (släktskap). Hor var ett annat, allvarligare, brott, i princip belagt med dödsstraff, i vart fall efter 1608. Men dödsstraff för enkelt hor verkställdes nästan aldrig. Kyrkan var expert på dessa begrepp, så mycket att hovrätten ibland frågade kyrkan om brottet skulle bedömas som enkelt eller dubbelt hor t.ex. Om herdaminnets författare inte blandat ihop sakerna är en dom för lönskaläge så nära fullt bevis om civilståndet vid tillfället som man kan komma.
 
Martin,
Får jag fråga: Du har dragit slutsatsen att Petrus B var son till kyrkoherden i Nottebäck, Bengt Jönsson. Jag har ingen anledning att betvivla det, tvärtom, det verkar rimligt, men när vi nu är inne på kontroll-spåret, vilka är dina skäl för den slutsatsen?