NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-08
Skrivet av: Karin Edvardsson skrivet 2004-07-28, 00:30
Hej Liliann! Har läst din fråga men har tyvärr inget svar att komma med! I min sammanställning över familjer i Gudmundrå har jag inte heller antecknat några föräldrar till Per Norsten. Under 1757 föds det bara en! Per i Gudmundrå men han är son till Erik Persson och Anna Nilsdotter i Habborn. Det kan naturligtvis vara så att prästen glömt att skriva i den Per som du söker och som senare tar namnet Norsten? Men vad jag tycker talar emot att han är född i Gudmundrå är att det bara nämns hans födelseårtal när han 1810-07-10 dör och då är han 53 år gammal. Tycker för övrigt att det verkar som om prästen har stenkoll på sina (infödda) församlingsbor och då skriver han ut hela åldern i antal år, månader och dagar när de dör.  
Ledtrådar från dopvittnen när parets barn föds beöver utredas närmare. När äldsta barnet döps finns en Henrik Danielsson och hans hustru omnämnds. Denne Henriks födelseort är inte heller känd. När det yngre barnet föds finns en Erik Eriksson och hustru i Lunde med som dopvittnen. Hoppas du får tag på rätta svaren. // Karin