NULL Skriv ut sidan - Nor

Anbytarforum

Titel: Nor
Skrivet av: Mikael Nordblom skrivet 2016-12-19, 17:07
Jag följer klensmeden Johan/Johannes Lundberg från Västergötland (bl a Ås, Skar) tillbaka till hans ursprung. Han finns i Tun, Skar f o m 1799. Där står han som inflyttad "fr Noor". Jag antar att detta är Nor i Värmlands län, vilket stämmer med senare uppgifter i hfl där det står att han är född 1771 "i Värmland". Han har en son Petter som enl senare hfl är född 1794 i Flo, Skar, men jag tror inte alls att han är född i det pastoratet (inget finns  i födelseböckerna för någon av församlingarna där) utan just i Värmland. Johannes bor helt enkelt inte i Flo pastorat vid den tiden sonen anges vara född.

Det finns en Petter Lundberg som är född 22/6 1790 i Grava, Värml. Johannes Lundberg och Ingeborg Andersdotter är föräldrarna och de bor på Norra Grava. Av någon outgrundlig anledning stryks maken Johannes Lundberg tillsammans med sonen Petter och dottern Margareta (f 1793) från hfl omkring 1795 medan hustrun står kvar som just hustru, alltså inte änka [Grava (S) AI:5 (1787-1799) Bild 166 / sid 323]. Det finns heller inga uppgifter om att maken Johannes skulle ha dött. Även i Mantalslängden står Ingeborg som "hustru" utan att maken finns antecknad.

För att komplicera bilden ytterligare så finns i Johannes Lundbergs bouppteckning [Åse och Viste häradsrätt (R) FII:3 (1818-1821) Bild 626 / sid 1243] bara en dotter i äktenskapet med Sara Maria Ågren. Men då just denna Sara Maria Ågren avlider så står det i hennes bouppteckning [Åse och Viste häradsrätt (R) FII:6 (1829-1831) Bild 327 / sid 645] att hon efterlämnar två barn i tidigare äktenskap med Johannes Lundgren, nämligen just smeden Petter Lundberg!(+ en dotter Anna Greta)

Eftersom jag lägger ut denna komplicerade fråga på just Nors socken så undrar jag naturligtvis om någon Nor-forskare har stött på denne Johannes/Johan Lundberg. Och om det finns någon Grava-forskare som känner igen samme Johannes Lundberg från Grava, som ju, vad jag förstår, gränsar till Nor, så skulle jag bli mycket glad.

Det hela går för mig ut på att koppla ihop Johan Lundberg i Grava med smeden Johan Lundberg i Tun och Ås i Skaraborgs län. Var det möjligen så att han övergav sin 20 år äldre hustru i Värmland, tog med sig barnen och stack till Västergötland via Nor? I så fall har han dessutom gjort sig skyldig till tvegifte! Det hela låter otroligt, men om det är någon som har någon ytterligare uppgift om inblandade personer så får ni gärna reagera.