NULL Skriv ut sidan - Rothman

Anbytarforum

Titel: Rothman
Skrivet av: Örjan Öberg skrivet 2013-05-07, 09:30
Hej Lars-Åke!
Här i Härnösand har vi ju vår ordförande i Härnösands släktforskare, Peter Sjölund, som kanske är en av landets mest kunniga i ämnet DNA- i släktforskningen. Han har hållit sitt föredrag på ett otal platser i landet samt på Uppsala Universitet. Det kan du se här http://media.medfarm.uu.se/play/kanal/45/video/3039 Vill du veta mer om DNA kan du också kolla på ftdna.com Det finns även möjlighter på den kvinnliga sidan, men det är lite annorlunda. För att klarlägga faderskap med DNA behövs en obruten kedja manliga avkommor. Det är nämligen så att de manliga y-kromosomen ärvs oförandrad från far till son genom alla generationer.
E O Rothmans styvson Johan Fredrik Wieseman var dotter till Elisabeth Krook. Fadern var Johan fredrik Wieseman f. c:a 1773, avled 1816-10-02, Klara fs, Stockholm. Johan Fredrik d. y. föddes 1815-03-11, Klara fs, Stockholm.
Jag håller på att följa E O Rothmans son Erik Erland och hans avkommor. Trots flytt til Sydafrika har jag hittat en manlig avkomma i obruten kedja som fanns i Sköns fs, Sundsvall, på 1930-talet. För att komma vidare här måste jag göra ett besök på skretessavdelningen på Landsarkivet här i Härnösand.
Hälsningar
Örjan