NULL Skriv ut sidan - Rothman

Anbytarforum

Titel: Rothman
Skrivet av: Örjan Öberg skrivet 2013-05-05, 12:08
Hej!
Tack Annalena för tipset. Jag ska snarast följa upp det.
 
Til Lars-Åke: Det är en krånglig historia. Men för att göra det kort: Vi (eller egentligen en kusin) har fått en Y-DNA-träff på någon i USA som hänvisar till honom. Till saken hör att Y-DNA haplogruppen är mycket ovanlig i Sverige. Min morfar föddes som oäkta son till en piga som år 1860 tjänade hos E O Rothman i Sundsvall. Vi misstänker att han eller sonen Erik Erland är boven i dramat. Men det kan också vara E O Rothmans styvson Johan Fredrik Wi(e)seman som vid den tiden försvann till America utan betyg som det står i Sundsvall AI:6a sid. 50. Denne Johan Fredrik Wi(e)seman var son till Chirurgie candidat Johan Fredrik Wieseman som dog i Klara fs i Stockholm 1816-10-02, 43 år gammal. Hans härstamning har jag ännu inte hunnit utreda.
Min morfars namn är just Johan Olof Fredrik. Mellannamnet Olof torde komma från moderns farfar. Morfars namn tyder mera på att det är styvsonen som är den hittills okände fadern. Jag håller på att spåra upp en nu levande avkomma till Rothmans i en obruten manlig kedja för att kunna göra en Y-DNA analys. Att hitta någon liknande för Wieseman är säkert betydligt svårare.
Men här gäller det ju att undersöka alla möjligheter och räta ut frågetecknen till utropstecken.
Den i Sverige ovanliga Y-DNA haplogruppen är Q. Kännare påstår att det finns något, några hundra, människor i Sverige i den gruppen. Den är vanligast bland Hunner och Maya-indianer.
Hälsningar
Örjan Öberg (som tacksamt tar emot alla tips som kan leda till gåtans lösning).