NULL Skriv ut sidan - Rothman

Anbytarforum

Titel: Rothman
Skrivet av: Staffan Knös skrivet 2010-01-18, 18:44
Jag har forskat kring Teodor Walter Rothman i Kristianstad. Jag hittar inget som knyter honom eller hans far till Rottne-släkten. Med hjälp av tidigare nämnt bouppteckningsregister och därmed bouppteckningarna har jag kommit fram till följande:
Murarmästare Olof Torsson; f omkr 1733; d 1810 i Kristianstad sfs; gift med Bengta Andersdotter; f omkr 1734; d 1792 i Kristianstad sfs. De får följande barn:
Teodor Volter (i bouppt) (min ana)
Olivia (i bouppt) f omkr 1760 eftersom hon får egna barn som ogift 1780 enl fb, senare gift med Stenberg.
Anna (i bouppt)
Petter Volter, underofficer, (i bouppt)
Petter f 1767 enl fb, troligen samma som ovan ?
Nils f 1770 enl fb tvilling; d 1771 enl db
Sissa f 1770 enl fb tvilling; d 1770 enl db
Niklas f 1772 enl fb (i bouppt som murargesäll)
Cecilia f 1775 enl fb; (i bouppt)
Olof f 1778 enl fb; d 1779 enl db  
Samtliga fb och db noteringar är från Kristianstad sfs.
 
När modern Bengta Andersdotter dör 1792, nämns alla barnen i bouppteckningen som Rothman, men det gör inte murarmästaren, han nämns endast som Olof Torsson. Första gången han omnämns som Rothman är när han gifter om sig 1805 med Christina Olsdotter, då nämns han som murarmästare Olof Thorsson Rothman.  
Jag har inte hittat var och när de första barnen är födda, inte heller har jag hittat murarmästare Olof Torsson Rothman i hfl Kristianstad, konstigt nog.
Så varifrån Olof Torsson (Rothman) med fru Bengta Andersdotter och de första barnen kommer ifrån, återstå att leta efter. Jag har letat i ett antal församlingar runt om Kristianstad, men inte hittat något - ännu.
Staffan