NULL Skriv ut sidan - Djursdala

Anbytarforum

Titel: Djursdala
Skrivet av: Mikael Nordblom skrivet 2015-06-13, 21:36
Klockaren Moses Gudmundsson i Björkesnäs omtalas flera gånger här på Anbytarforum. Födelse- och dopboken i Djursdala vet att berätta, att han får sex barn med hustrun Elin Persdotter. Men egentligen är det inte någon av dess som är mitt intresse utan huruvida han hade ytterligare ett barn, dottern Annika.
Måns Gudmundsson i Långebråtsle gifter sig i Djursdala den 19/3 1750. Bruden heter Annika Mosesdotter och kommer enligt vigselboken från - just det: Björkesnäs! Jag kan inte hitta någon annan Mose i Björkesnäs än klockaren, inte heller i mantalslängderna om jag går bakåt i tiden. Å andra sidan: Om Annika är dotter till Mose Gudmundsson, var kommer hon då in i syskonskaran? Mose och Elin gifter sig i oktober 1727. Sonen Per föds vid årsskiftet 27/28 och sedan kommer barnen vartannat år (med undantag av en lucka omkring 1734). Enligt första hfl i Djursdala är Annika Mosesdotter född 1724 - en uppgift som jag inte har anledning att betvivla. Om uppgiften stämmer skulle hon vara född innan Mose Gudmundsson är gift; och han har inte något tidigare äktenskap bakom sig vad jag kan se. (Tyvärr finns inga uppgifter om när Annika avlider; där skulle ju en åldersuppgift kunna bekräfta eller dementera födelseåret).
Ett intressant faktum är att en av Måns och Annikas söner heter Zacharias, ett namn som finns representerat i Björkesnäs genom Zachris Persson och senare hans son Mose Zachrisson, men någon Mose före Zachris Persson har jag inte kunnat hitta. (Namnet Zacharias finns inte representerat bland Moses Gudmundssons många barnbarn vilket skulle kunna betyda att Annika INTE är en av Moses och Elins barn - f ö finns inte heller Carl med i barnaskaran, vilket är namnet på en annan av Måns och Annikas söner.
 
Någon som har något uppslag?