NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 september, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 september, 2013
Skrivet av: Susanne Gustafsson skrivet 2013-07-25, 14:05
Hej!
 
Jag söker information om ett par borgmästare i Mariestad. Kanske är det någon som känner till om det finns någon samlad skrift över borgmästare och rådmän i Mariestad och deras inbördes släktrelationer under 16- och 1700-talen? Den förste jag söker är Kristoffer Zenert von Ens som dog i Mariestad 1647. Han var gift med Maria Bryntesdotter och paret har mig veterligen två kända barn i Magdalena Kristoffersdotter von Ens (ca.1640-1708) gift med överståthållare Jonas Hansson Merling, samt Brynte Kristoffersson von Ens (ca.1646-1688) adlad Cronskjöld. Är det någon som vet om paret hade fler barn?
 
Sedan söker jag Kristoffer Hansson som också var borgmästare i Mariestad med en känd dotter i Anna Maria Ekengren (1667-1744) gift med magister Sveno Bjelchenius. Någon som känner till fler barns till denne Kristoffer Hansson?
 
Anledningen är att jag har två systrar Maria Andersdotter Zenert (ca.1678-1748) gift med Bero Ekegren, samt Anna/Annika Andersdotter Zenert (ca.1665-1735) gift med Olof Beckman, vars far är en man vid namn Anders (Kristoffersson?) Zenert. Den senare systern var änka efter NN Stoltz vid giftermålet med Olof Beckman. Jag försöker länka denne Anders till någon av dessa båda borgmästare och kanske har just du information som kan leda mig på rätt väg?
 
Hälsningar,
Susanne Gustafsson