NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-29
Skrivet av: Niklas Hertzman skrivet 2004-03-29, 11:22
Hej på er !
 
Har inte läst allt ännu, men ser att Anders efterlyser uppgifter från Isbergs bok. Så här står det bl.a. om Peter Falkman i A.U. Isberg Bidrag till Malmö stads histori IIb.
 
Stadsbokhållare.
1. Peter Falkman. År 1687 d.2 mars blef monsieur Peter Falkman uppkallad för magistraten och antagen till stadsbokhållare - först på 1 års tid -, och skulle han alla rådstugans räkenskaper, såsom kyrkans, skolans och hospitalets och andra vederbörande sig antaga och förfärdiga, och lofvades honom till lön 150 daler silfvermynt. - Nämnde Falkman var son af befallningsmannen Jöns Larsson i Falkenberg och Elisabeth Persdotter samt född derstädes.
...
Falkman var stadsbokhållare till 1702. Efter detta var han fortfarande guvernementskyrkobokhållare och detta ända till 1711.
...
Han flyttade - troligen af fruktan för pesten - till egendomen Ramsjöholm i Småland och Jönköpings län, hvilken egendom han nämnda år köpt af hofstallmästaren Gustaf Hård. - Han dog derstädes 1720.
Falkman var vid sin död gift sedan många år tillbaka med Elisabeth (Lisken) Hambr?a, dotter af prosten och kyrkoherden Nicolaus Hambr?us i Malmö, samt född 1669. Med henne hade Falkman icke några barn, hvadan han testamenterade till henne nämnda egendom. Hon blef sedan (1724) omgift med ryttmästaren, sedermera majoren Ambjörn Beeth, adlad 1734 med namnet Adlerbeth. Äfven detta äktenskap var barnlöst. Elisabeth Hambr?a dog d.13 juni 1746. Hennes man öfverlefde henne.
 
Jag skall ta en sväng till stadsarkivet i Malmö i eftermiddag och kolla. Jag har för mig att de har en utredning om släkten Falkman.