NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-29
Skrivet av: Gabriel Wallgren skrivet 2004-03-29, 01:37
Hej Anders, Calle, Sören m fl!
 
Till Calle: Nattsuddaren Henric tackar för uppmärksamheten (han sover nu)! Har Bergström två giften för Johan Larsson, jag vet att GHÅ:1962 har det!?
 
Till Anders: Jag håller helt med om att kyrkobokhållaren Petter Falkman förefaller vara bror till den Helena Falkman, som är mor till Severin (Sören) Hollbäck. Finns det två Petter Falkman också???
 
Vidare, inget är känt om att någon Zilla Falkman skulle varit bosatt i Ystad 1703 (då hon nämns som fadder till Helena Falkmans barn)!?
 
Det tredje stycket, tredje meningen (ovan) Avsaknaden av en dotter Elisabet sticker också i ögonen, om hon skulle vara Johan Larssons och Elisabet Persdotters dotter är lite oklar i syftningen. Helena Falkman (gift Hollbäck-Lorich) har väl ingen (utom SBL) ;-) påstått vara dotter till Johan Larsson och Elisabet Persdotter?  
 
Javisst, varför inte göra den 90-åriga åldriga damen (påstådd vara dotter till en annan 90-åring=Sara Persdotter), till en 92-åring istället och dotter (dotterdotter) till någon som inte uppnådde denna ålder? Samtidigt ger jag dig rätt på punkten att både hel- och halvsyskon, som överlevde barnaåren, kunde ha samma namn!!!
 
Jag vet inte! Vi har för lite fakta!!!
 
Jag vet inte om det alls passar in (kanske jag strör sand i maskinen, som behöver olja nu), men i Mtl 1663 för Halmstad återfinns: Besögare Johan Larson, hustrun Pernille Jensdaatter, detta skulle kunna vara vår Johan Larsson, men kan också vara ett totalt villospår!!!
 
Mvh
 
Gabriel