NULL Skriv ut sidan - Bengt Svensson Falck

Anbytarforum

Titel: Bengt Svensson Falck
Skrivet av: Erik Holmlund skrivet 2002-10-24, 00:06
Hej allihopa.  
Det är nu drygt tre och ett halvt år sen jag skrev min efterlysning om Bengt Svensson Falck (f.1633), vars ursprung fortfarande är höljt i dunkel. Denna diskussion kring olika Falck:ar är dock väldigt intressant.
 
Vad gäller Falck-släkten från Linköping så verkar ingen ha hittat något samband mellan Linköpings-Falckarna och B.S.Falck. Dock verkar det styrkt att krigsmannen Bengt Falck som avrättas 1600 i Linköping var gift varför han fortfarande känns intressant även om inte några barn har kunnat namnges av någon. Att han var gift härleds av Åke Tiliander HÄR (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/13841.html?983988350).
 
Vidare så har jag upptäckt en finsk Falck-släkt som finns utredd på nätet. Äldsta kända anfader heter Jonas Svensson Falck, född senast på 1620-talet på okänd ort, död 1667 och gift med Sofia Barbara von Maule. Han är löjtnant vid Viborgs dragonregemente och bor i Jorois. Han nämns som främling i landet, varför han sannolikt är invandrad från Sverige. Eftersom han har både efternamnet Svensson Falck och det militära yrket gemensamt med B.S.Falck samt är född i ungefär samma tidpunkt som min B.S.Falck så höjde jag självklart på ögonbrynet. De skulle kunna vara sprungna ur samma Falck-släkt och tidsmässigt skulle de mkt väl kunna vara bröder. Läs mer om denne Jonas Svensson Falck och den finska Falck-släkten  HÄR. Det finns alltså två officerare, en i Västerbotten och en i Finland, som bägge heter Svensson Falck och är födda ganska nära varandra i tiden och bägges ursprung är okänt. Kan va en slump, eller inte. Att det ska vara så svårt att hitta den rätta Sven Falck.
 
Ett helt annat spår som jag inte haft möjlighet att kolla upp är att det tydligen finns en person vid namn Bengt Falck, ryttare, i Alingsås i slutet på 1600-talet/början på 1700-talet. Finns det måhända någon som vet något om denna Falck(-släkt) i Alingsås?  
 
Mvh
Erik Holmlund