NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 maj, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 maj, 2006
Skrivet av: Bertil Thörn skrivet 2004-03-30, 12:24
Hej Marita,
Ett jättestort tack för de mycket intressanta uppgifterna ur Viste härads domböcker.
Som jag tolkar det verkar det troligt att Brynte Silfvertelnings och Anders Olofssons far skulle vara Olof Jonsson i Almetorp. Tyvärr ger det ingen förklaring till var namnet Silfvertelning kommer ifrån. Jag hade hoppats på att gårdens eller faderns namn skulle ge en vägledning. Brynte var 1678 kvartersmästare vid Gustaf Kruus regemente under Otto Reinholdt Bock, året efter kadett och 1683 fältväbel vid Tössbo kompani under kapten Georg Belfrage. Uppgifterna i domboken ger nu många nya infallsvinklar.
Jag vill passa på att korrigera ett par uppgifter som tidigare diskuterats. I Anders Edenstams domboksutdrag från Tössbo härad står ordagrant; (År) 1700 Gossen Lars Olsson i Amundebyn, 14 år, stulit. Likaså fältväbel Brynte Silfvertelning. Jag har nu studerat detta underlag och det visar sig att Brynte är oskyldig. Han har istället blivit frånstulen en ost om 12 marks vikt för 24 öre och smör för 8 öre. Gossen Lars hade en lång lista på föremål han tagit från olika personer i trakten, mest mat och kläder. Vidare tror jag det blivit en feltolkning om Helena Unge. Det står att hon är skyldig för kramvaror i Göteborg. Detta är med all säkerhet en kredit som skulle betalas vid Bryntes död och således ej heller någon stöld. Jag kan tänka mig att det var mycket vanligt att handla på kredit vid den tiden.
Än en gång tack Marita! Om det framkommer mer uppgifter om Brynte eller Olof Jonsson är jag mycket intresserad.
Mvh Bertil