NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 november, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 november, 2013
Skrivet av: Martin Nordling skrivet 2013-08-17, 19:03
Hej!
Jag undrar vid vilket regemente sergeanten Johan Nilsson Skilling (eller Schilling; ca 1688-1758) tjänstgjorde.
18 juni 1721 gifte han sig med änkan Anna Persdotter i Tavesta, Sköldinge, Södermanland. Där bodde han sedan till dess att han dog 16 mars 1758. Paret fick mig veterligen aldrig några barn, men Anna hade barn från sitt tidigare äktenskap, från vilka jag härstammar.
 
Eftersom man inte blir sergeant hur som helst så misstänker jag några års tjänstgörning. Problemet är att jag inte hittar honom i rullorna för Södermanlands Regemente. Jag är visserligen helt ny på att söka i dem men jag tror mig ändå ha gått igenom alla sergeanter och korpraler vid GM-18 (eller om det var GM-19, det var ett tag sedan jag letade senast och jag antecknar endast när jag hittar något).
 
Han skulle ha kunnat ha ingått i något annat regemente, kanske ett värvat, och fått avsked efter freden. Är det någon som vet några andra lämpliga regementen som han skulle ha kunnat ingå i.
 
Tacksam för vad hjälp jag kan få.
Med vänlig hälsning
Martin Nordling
 
P.S. Dateringen på inläggen på denna tråd tyder på att något gått fel då de inte kommer i strikt kronologisk ordning. (Efter att ha postat inlägget så kan jag konstatera att detta endast gäller arkivet, dvs de gamla inläggen)
 
(Meddelandet ändrat av Martin_Nordling 2013-08-17 19:05)