NULL Skriv ut sidan - Namnnormering

Anbytarforum

Titel: Namnnormering
Skrivet av: Vincent Eldefors skrivet 2007-09-24, 10:39
Dessutom: Att stöpa om de data man registrerar, för att passa databasens 'krav' är så långt ifrån modernt man kan komma. Så behövde man göra på datorstenåldern, med klena datorer och minst sagt begränsat lagringsutrymme; men att göra så i dag är helt meningslöst. Det är dessutom att göra datorn till vår herre, i stället för tvärtom. En databas ska vara ett hjälpmedel, inte en tvångströja!
 
Absolut, och normaliseringen är också ett hjälpmedel. Det hela har naturligtvis inget med lagringsutrymme att göra. Med miljontals poster och många användare blir det ändå relevant med snabbast möjliga sökningar, särskilt när det gäller webbaserade tjänster. Om det inte är motivering nog så är det oundvikligen mindre resurskrävande och därmed mer miljövänligt vilket är viktigare än något annat om man är mån om att det ska finnas några människor alls att släktforska om. Att inte vara resurssnål när det är möjligt är oansvarigt.
 
Återigen så vänder och vrider du på allt man skriver. Vilken stavning man använder är som även du säkert inser inte relevant i diskussionen. Borde kanske skrivit mestadels ANVÄNDS i engelskspråkiga länder. För övrigt brukar 'c' generellt uttalas lite mjukare än 's'. Webbprojektet har givetvis ett långt viktigare syfte än det här men en effektiv databas är ett måste.
 
För sista gången: jag kräver inte att folk skriver namn på samma sätt även om jag personligen hellre ser normaliserade namn utan mitt hela resonemang handlar om utformning av databasen och ingenting annat. Jag lever som jag lär även om jag skulle få för mig att använda Winnzent som den normaliserade varianten.
 
Som du själv skriver så är 'w' precis detsamma som 'v' idag och vi bör då inte skriva Swän eller Swen när vi skriver om personen om vi inte citerar en samtida text bokstavligt. Det gynnar säkerligen inte intresset för materialet hos allmänheten och det blir förvirrande för engelskspråkiga svenskättlingar där 'w' och 'v' normalt uttalas helt olika.
 
Normalisering av namn är viktig vid utformningen av alla typer av databaser. Du måste ha detta i ett fält för en effektiv sökning men som jag skrivit flera gånger kan du sedan ha de olika varianterna på andra håll... Har man en databas med information om växter har man lämpligtvis normaliserade fält för släkt- och artnamn samt svenskt namn. Det är då onödigt att söka på 50 olika namn som använts i olika delar av landet förr i tiden.