NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-07-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-07-12
Skrivet av: Leif Gustafsson skrivet 2012-07-11, 18:12
Hej Maj-Britt.
 
Märkligt sammanträffande eftersom jag har vederbörandes föräldrar i mina anor.  
 
Fadern Jöns Grund var ju båtsman för Bromåla men flera av barnen är födda i Hästaryd och det finns faddrar/gudmor från Furuboda vid varje dop. Jag har inte rett ut alla släktförhållandena där men när Botils mor Bengta dör bor hon i Furuboda 1834 och hon har arv i Hästaryd i en av gårdarna där.
Det handlar då om norra delen av Hästaryds by, d v s utmarken och där finns en stor torpbebyggelse fram i tiden. Bengta finns i husförhörslängden på Mörrum nr 20 som är Mörrums krog, belägen i Hästaryds by och med sin mark och utmark där.
 
Grundproblemet kvarstår. Furuboda är ingen by i Mörrums socken utan benämning på ett område med torpbebyggelse där en del torp längre fram i tiden utvecklas till små gårdar. Vid den här tiden, 1821, kan som jag menar Furuboda vara beläget i såväl Mörrums, Hästaryds som Hönebyggets by.  
Oavsett detta så ligger Furuboda i dag en dryg kilometer norr om Mörrums kyrka och öster om Mörrumsån. Mörrums by ligger väster om ån med undantag för kro9gen, Mörrum nr 20.