NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 7.5.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 7.5.2001
Skrivet av: Torbjörn Näs skrivet 1999-10-03, 14:21
Hej Ulf,
Tyvärr härrör sig min forskning på denna gren till tiden före datoranvändning, då källor inte prioriterades särskilt högt. Jag har alltså inte antecknat (eller kan i vart fall inte hitta) några källhänvisningar. Men jag vill minnas att jag byggde min teori på att min anmoder (Maria Lidmark) skulle vara syster till organisten Sven L.
Maria har jag inte kunnat hitta i födelseboken, men en mig till synes lämplig Sven hittades 1688 (16/9) som alltså var son till Per och Anna ovan.
Något riktigt belägg har jag alltså inte, men ytterligare ett indicium kan vara det faktum att även Sven Lidmark hade en son som döptes till Zackarias (gift med Fredrika Rosenbusch).
Denna diskussion har nu åter väckt mitt intresse, och jag tänker ta ytterligare en omgång med Lidköpings arkivalier för att försöka få fram fler uppgifter om släkten. Tillsammans kanske vi löser problemet.
 
Beträffande Christentia Klots härstamning har jag endast antecknat att hon var dotter till Komministern i Näsinge (Bohuslän) Christian K. ohh Christina Billman. Har du fler uppgifter om dem så antecknar jag dem gärna.
Bästa hälsningar,
/Torbjörn/