NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 december, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 december, 2008
Skrivet av: Per Lundgren skrivet 2008-12-07, 17:01
Patrick!
 
Din Caspar var troligen son till kryddkrämaren, handelsmannen,tobaksfabrikören mm Hans Moback född i Nyköping och hans hustru Christina Eliedotter/Jacobsdotter född i Nyköping. Hans dog i Stockholm 1708-10-17 (GID 2702.40.47000) och Christina GID 2702.40.47000). På grund av att jag inte haft tid för släktforskningen på drygt ett år så är jag lite rostig just nu. Ett problem med Din Caspar är att jag ännu inte har verifierat att han är son till Hans. Det skulle kunna vara Hans bror Casper som är Caspars far. Jag drar mig dock till minnes att jag någonstans har sett i samband med giftemålet med Anna Hentzig att Caspar anges som son till Hans.
 
Christina är dotter till rådmannen mm Elias Jacobsson född i Nyköping 1618 och död där 1720 (Ur Hanverksskrån och Fabriksväsen i Nyköping sid 349. Från 1600-talet omtalas i Nyköping en gammal tobaksfabrikör och rådman Elias Jaconbsson född1618 och död 1720 vid 102 års ålder.)
 
Vem som är Hans far vet jag ej men arbetar med hypotesen att det är den i Nyköping boende Casten Moback, men det återstår att verifiera. Casten torde vara son till den i Tyskland födde Hans Moback och som blev handelsman i Nyköping. Jag tillhör den gren som följer av den till Örebro flyttade sonen Johan Moback.
 
I matriklarna över studenter från Stockholm studerande i Uppsala finns ett par söner till Hans Moback redovisade.
 
En del av mina källor när det gäller de äldre Mobackarna har jag hittat i en sammanställning av Klercker som fanns på KB i Stockholm.
 
mvh
Per Lundgren