NULL Skriv ut sidan - SV: Hovmannen och profossen Törne Perssons barn

Anbytarforum

Titel: SV: Hovmannen och profossen Törne Perssons barn
Skrivet av: May Kjellström skrivet 2023-07-05, 18:12
Hej Nils


Angående Ingegerd Törnesdotter, har jag nog misstagit mig.. Enligt MTL 16421 under Ryttare på skatte och krono finns Törne Hemmingsson med hustru Ingegerd Tornadotter i Bockaberg. I hastigheten har jag tolkat det som Törne Hemmingssons moder H Ingegerd Tornadotter. Jag tar tillbaka denna uppgift även om det är lite märkligt att Törnes hustru heter Törnesdotter i efternamn, de är då troligen släkt på något sätt. Törne Hemmingssons moder får, än så länge, bli NN Törnesdotter.


Profossen Törne Persson
1. Nämns 1a gången är i en längd på ryttare som Lasse Persson tagit i sin tjänst 15442. "4 oktober kom Törnå med 1 häst". Detta bör vara en av de första värvningarna som görs efter Dackeupproret.


2. Nämnd i en lönelängd 15523. Här uppbär "Törne Persson i Mossle lön för 2 hästar och rustningar". Mossle ligger i Värnamo socken, Östbo härad.


3. Nämnd 15524 i en längd på Skyttar under Erik Månsson befallning i Småland. "Törne Pson 2 hästar"


4. Nämnd 15535 i en längd över Skyttar i Småland. "Törne Persson på 2 hästar"


5. Nämnd 15546 i en längd över Skyttarnas lön i Jönköpings län. "Törne Pson i Mossle på 2 hästar"


6. Nämnd 15547 i en längd. "Tornne i Byrby" Detta Byrby/Bärby har jag inte lyckats hitta, inte heller i Ortnamnsregistret. Det närmast Bärby ligger ju i Kalmar län.


7. Nämnd 15588 Årliga räntan. "Törne i Myresjö (krono)"


Att sätta upp 2 hästar lär väl varit ganska kostsamt, vilket tyder på att Törne Persson borde haft det ganska gott ställt.


Att han finns nämnd i Östbo härad 1544-1554 tycker jag styrker att han varit gift 2 gånger och att han möjligen kommer till Myresjö i samband med äktenskapet med Kerstin Jönsdotter.


Mvh May




Källor:
1 Mantalslängder 1642 Svar bild 304
2 Militieräkningar 1544 års räkenskaper Svar bild 12
3 Militieräkningar 1552 års räkenskaper Svar bild 14
4 Militieräkningar 1552 års räkenskaper Svar bild 55
5 Militieräkningar 1553 års räkenskaper Svar bild 23
6 Militieräkningar 1554 års räkenskaper Svar bild 26
7 Smålands handlingar 1554. Svar bild 57
8 Smålands handlingar 1558. Svar bild 117