NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-01-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-01-14
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2000-12-03, 21:09
Hej Baazforskare,
Kan det vara så att det Lotta presenterar ovan tyder på att vi här stöter på ytterligare ett fel i den gamla genealogiska litteraturen, och att det som Lagergren antecknat faktiskt inte finns i källorna, och att ej heller har ting hållits den 27/1. Nu är ju min uppgift en sekundäruppgift från Molin som kanske skrivit fel. Det låter dock osannolikt att datumet (27/1) skulle handla om ett köpeavtalsdatum, då ju besvisat sig vara i släktskap nämns - och det gör man ju på tinget. Skall bli intressant att se om Du Lotta finner något ytterligare som kan ge klarhet i Anna Jönsdotter Gams relation till kh i Svarttorp Johan Bengtsson Baaz(ius).
 
Kan Anna Jönsdotter Gams mor möjligen vara av Baazius-släkt? - skriver Lotta. Precis så har jag gått och funderat. Det skulle då handla om den hustru NN som var gift med kh i Kulltorp Johannes Petri Gam (kh 1601, d 1652 mkt gammal) i hans första gifte.  
Om så vore fallet kunde hon t ex vara ett av de fortfarande till namnet okända syskon till bl a biskop Jöns Bengtsson Baaz(ius) och kh Johan Baaz(ius) i Svarttorp, vilka levde 1600-1601, men var döda före 1628 (Jmfr Niclas Rosenbalcks inlägg ovan dat 20 nov). Men det är ju endast en hypotes/tanke.
Kanske är det en felaktig tankegång, men jag kan inte bli klok på varför Anna Jönsdotter Gam - oavsett om hon nu skulle vara syster till herr Johan - kunde vara närmare i börd än exempelvis Ture Hansson Rolins hustru Sara Johansdotter Baaz  (d 1693). Eller kan det vara så att det här handlar om den andra halvan av Hägghult; Saras far Johan Bengtsson Baazius ägde ju endast hälften i denna gård.
Finns det några uppgifter om på vilket sätt de olika gårdarna -  hela Grevby och halva Hägghult, Bösarp och Björnaryd kom i Johan Bengtsson Baazius händer? Han fanns ju i Svarttorp redan 1625 och kanske tidigare (jmfr ovan). Kanske Du Lotta funnit någon uppgift om transaktioner gällande dessa gårdar, även när det gäller andra personer.