NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 augusti, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 augusti, 2013
Skrivet av: Katarina Sohlborg skrivet 2013-08-10, 13:01
Hejsan
 
Jag tror att Lorentz Norström härstammar från Torsåker, Gästrikland.
 
Här finns familjen:
Bruksskrivaren Hans Kortsson
gift 1689 med
Lodina Lorentzdotter Smitt
barn:
Margta f.1690
Isak f.1696
Lodina f.1699, död 1702 ( i db står Hans Conrads dotter )
Lodina f.1708
Hans f.1712
 
Jag har tyvärr inte hittat någon Lorentz men det borde finnas en. När dottern Margta föds 1690 står i fb Hans Kortsons dotter i Noraberg, så kanske Lorentz föds i de trakterna, men Nora (T) saknar fb för den tiden.
 
Lodina är dotter till löjtnanten i Torsåker Lorentz Schmidt, född ca 1635, död 1717 (och han är son till Melcher Smidt, död 1671). Hans Kortsson är son till Kort Hansson (död före 1684) och Anna Månsdotter.
 
Sonen Isak flyttar till Watthammar i Stora Tuna, blir gift och får även han en dotter Lodina f.1724. Hos honom bor även modern Lodina Smidt (Stora Tuna A1:5 sid 81). I nästa hfl är hon borta, ingen anteckning om vart hon tar vägen.
 
Däremot i Svea artilleriförsamlings dödbok återfinns en Lodina Smidt, Bruks Bokhållare Joh. Norströms änka utan angiven ålder. Är det då samma Lodina? Kan det finnas fler än en? Frågan är vad hon gör i Stockholm. Det finns en artillerihantlangare Hans Norström där som jag inte vet ursprunget på, kan det vara ovannämnda son Hans f.1712 som hon bor hos?
 
Om nu Lorenz Norström är son till Hans och Lodina så är det inte så konstigt att han hamnar i Jämtland. Enligt den fina mönsterrullan som Torkel hänvisade till finns fler personer med anknytning till Gästrikland. Kaptenen Jacob Johan Rickman hade tidigare bott i Ovansjö församling och föraren Erik Hoffmarck var född 1690 i Torsåker.
 
Vad tror ni om ovanstående resonemang, verkar det troligt? Tacksam för kommentarer.
 
mvh Katarina