NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-08
Skrivet av: Pernilla Bollman skrivet 2003-03-06, 16:42
Ang. Bauman och De Rees kan man tydligen läsa om dessas anknytning till Kilmare i Tjustbygdens årsbok 1987. Den finns att beställa här: www.hjortedsantikvariat.se
 
Jag kan också citera några upplysn. ang. dessa familjer ur Gård och Släkt 1997 (Tryserum-Hannäs Kulturhist. Stiftelses årsbok). Artikeln heter Öndalsläkten Odelberg-Odelmark m.fl. av Ulf Trysdal s.19:  
Olof Andersson  (1670 Öndal, Ukna -1721 V-vik) gift 1:o 1699 med Margareta Hermansdotter Bauman (1675-1704), 2:o med Wendela Johansdotter (1676-1764) , dotter till Johan Olofsson och Gertrud Danielsdotter De Rees (denna Gertrud måste vara syster till Daniel d.y., min anm). Wendela Johansdotter verkar ha använt namnet De Rees ser det ut som i artikeln. Omgift med sin bokhållare Caspar Keyser från Stockholm. Wendelas kusin var borgmästaren Hans Johansson De Rees.  
 
Efter en mer noggrann genomgång av födelseboken i Gladhammar/Västrum kom jag på att det var inte där jag hade påträffat namnet Kåhre i någon större utsträckning, det var i Törnsfall socken. Jag ska redogöra för det jag har hittat av Kåhre, Fuchs och De Rees m.fl. nedan (med reservation för event. läs -och tolkningsfel). Det fanns många fler Bauman och Apiarius, men listan blev 1 ½ sida, så jag har valt att begränsa den. Jag har ordnat listan enligt följande årtal/månad:dopvittnes namn:föräldrar/plats:  
Gladhammar (inkl. Västrum) C:1
1707 dec: Ingrid Maria De Rees: Olof och Ingrid i Kilmare (barnet Johan) s.116.
Gladhammar (inkl. Västrum) C:2 (exkl. de noteringar jag ref. igår)
1710 nov: Laurent Lindbohm i Helgerum och prostinnan Anna Lindbohm i Mörhult: Pastor Austrin? och Catharina Wigia i Västrums prästgård s.77.
1711 mars: Madame Anna Lindbohm: comminister Jonas Entzelius barn i Gladhammar.
1712 jan: Herman Dikman i Västervik: vittne i Vassbäck, Gladhammar s.84.
1712 sept: Nils Bauman och Johan De Rees: Commissarie Nils Törnqvist och Maria Elisabet Frumerie i Böljerum s.86 (det här paret vigdes i Törnsfall 1698).
1717 mars: Hans Bauman Christophersson V-vik, Didrich De Rees ibm, h Catharina Kåre i Törnsfall, jungf Anna Bauman Christophersdotter V-vik: Törnqvist/Frumerie Böljerum s.111.
1718 mars: Rådman Fuchs hustru i V-vik, jungf Susanna Fuchs: Pär och Anna i Åldersbäck (Västrum) s.118.
1723 apr: Casseur Johan Fuchs V-vik, jungf Susanna Fuchs: Erik och Anna i (?) s.138.
1724 okt: Erik De Rees V-vik: Pär och Elin i Samsvik s.141.
1725 dec: herr (..) Apiarius, Cath. De Rees Reinhold Apiarius hustru, jungf Gertrud De Rees: Pär Gudmundssons i Hornsudde, döpt i V-vik s.148.
1728 dec: Erik De Rees V-vik: Anders och Maja i Samsvik s.156.
1729 juli: Erik De Rees V-vik: Mattis och Lisken i Samsvik s.160.
1734 mars: Antonius Fuchs i V-vik: Daniel och Catharina i Nästet? (Västrum) s.174.
1739 okt: jungf Susanna Fuchs: Anders och Kerstin i (?) (Västrum) s.193.
1741 jan: jungf Ingrid Maria De Rees: Anders och Maja i (?) (Gladh) s.200.
1741 aug: Herr Rådman Apiarius, fru rådmanskan Catharina De Rees, jungf Maria Lovisa Apiaria: Christopher och Lisken i Kilmare s.200.
1747 mars: Petter Bauman, (Ingrid) Maria De Rees, jungf Gertrud Bauman: Olofs i Ytterhult s.221.
1751 aug: herr borgm. Reinhold Apiaruis, herr De Rees i Samsvik, Mademois. Engla Maria Apiaria, dito Charlotta A. och jungf Gertrud Bauman: Christopher Nilsson och Kerstin Olsd i Kilmare s.243.
1754 apr: Skepparen Johan Fuchs (kanske från Falla i Törnsfall liksom vittnet före): Petter Berg och Cath. Collberg i Hörtingerum s.256.
1754 aug: Erik? De Rees: Johan Zachrisson och Karin i Rösundet s.262.  
 
1743 12/1 dpt 16/1 Västrum: Ingrid Regina, föräldr: Carl (..) och Gertrud Bauman i (..)boo. Vit: Abraham Bauman, Petter Bauman, h Ingrid Maria De Rees, jungf Stina Bauman m.fl. s.205.
 
Törnsfall C:1
Vigda 1703 11/5: (..) Sveno Hadelius? med Catharina Kåhre i Wångsunda s.196.
Vigda 1714 8/8: Ryttaren Eric Gagerström med hustru Wendela Kåhre s.205.
Törnsfall C:2
Änkan hustru Anna Kåhre i Kusketorp återfinns som dopvittne åtminstone 1725, 1726, 1728.
Catharina Kåhre i Överby, gift med capellan herr Sven, är dopvittne åtminstone 1726 och 1733.  
Samtidigt finns en Catharina Danielsdotter Kåhre gift med Visiteuren (tulltjänsteman?) Petter Strandberg. 28/2 1726 får de dottern Apollonia i Överby med bl.a. Wendela i Wångsunda (Kåhre?) som vittne. 23/2 1731 får de sonen Nicolaus vid Lilla Tullen. Jag vet inte hur det hänger ihop, men det verka finnas två olika Catharina Kåhre i Törnsfall. Och en av dessa var dopvittne i Gladhammar 1717.
 
Kanske namnet Kåhre kommer från gården Kårby i Törnsfall? Den ligger straxt bredvid Överby.
Mvh Pernilla