NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2009
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2009-02-02, 14:14
Tack Lotta, det är bra att du är uppmärksam.  
 
1. Uppgiften om att Ingrid Hammarsköld var enda dopvittne bygger på en egen handskriven anteckning. Jag har inte gått tillbaka till kyrkoböckerna för att kolla. Då hade jag säkert upptäckt att detta ingalunda var unikt. Något märkligt är det åndä att Ingrid Hammarsköld, trots hennes makes ivriga motstånd till att Nicolaus Loftander skulle bli kyrkoherde i Misterhult, ändå deltar vid barndopet. Men du har rätt.  
 
2. Per Hammarsköld förordade emot sin svågers vilja Nicolaus Loftander som kyrkoherde i Misterhult och inte Kylander. Per Hammarsköld kände tydligen till Loftanders kvaliteter redan innan han togs in under patronatsrättsinnehavarens hägn. Hur kände Hammarsköld familjen Loftander? Vidhåller att det är ett indicium på annan och tidigare bekantskap med Saybyensis barn och svåger.
 
3. Per Hammarsköld var inte landshövding i Kalmar län 1654 eller 1657. Han var då landshövding över Landskrona och Landskrona och del av Malmöhus län. Men likväl landshövding. Det försvagar min argumentation eller motsatsen beroende av vem/vilka som företrädde Hammarsköld. Men vem var landshövding före Hammarsköld? Jag återkommer.
 
Jag vill inte hävda att något av detta kan karatäriseras som bevis, såsom du skriver. Möjligen svaga indicier.
 
PS
Landshövding i Kalmar län var 1645-1655 (då Anders Andersson blev Borgare) Gabriel Gyllenackar, f.d. underståthållare på Stockholms slott och död i Eknaholm (som innehafts av Agda Persdotter och släkten Bååt) 1657. Tack för det Lotta.
 
Landshövding i Kalmar län var 1656-1661 (då Anders Andersson fick stöd av landshövdingen) var Carl Filip von Sack, vars mor var släkt med Gyllenhorn och styvmor, Lucretia Magnusdotter, var naturlig dotter till hertig Magnus av Östergötland. Känns också bekant.
 
Tack Lotta - min argument har stärkts väsentligt.  
 
 
 
(Meddelandet ändrat av passord den 02 februari, 2009)