NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-03-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-03-22
Skrivet av: Moderator Skåne skrivet 2009-03-20, 18:35
Ett par rader från Moderatorn  
 
Det är inte lämpligt att ange GID-nummer som enda källa vid förfrågningar, hänvisningar, svar etc. Detta framgår även under rubriken Källhänvisningar i  
Man kan aldrig vara för tydlig vid angivande av källa, men det är däremot lätt hänt att man är otydlig eller ofullständig!
 
Det är inte alla användare av anbytarforum som har tillgång till Genline, så sannolikheten för att få svar ökar med korrekt källhänvisning.  
Vi kan dessutom inte veta hur beständigt Genlines bild-identifieringssystem är; risken finns att vi i framtiden inte alls kommer att kunna koppla ett givet GID-nummer till en given sida i en källa.  
Dessutom har jag personlig erfarenhet av att Genline redan nu faktiskt ändrat GID-nummer till vissa bilder, vid t.ex nyscanning av dåliga bilder - varefter jag inte hittat det gamla GID-numret.
 
När det gäller DISBYT, så får vi inte glömma att det (liksom en rad andra databaser, register, sammandrag etc) är en andrahandskälla, vars uppgifter alltid bör kontrolleras mot originalkällorna.  
 
Angående frågan om att citera/vidarebefordra uppgifter från DISBYT, så finns en gammal diskussion under  där vidare inlägg i denna fråga lämpligen göres.
 
Jag har varit i kontakt med Olof Cronberg (ordf DIS) och kommer att återkomma i diskussionen Om att citera från DISBYT när han återkommit med sitt svar.
 
mvh // Ingvar Kristiansson (Moderator Skåne)
 
.... och javisst, det blev betydligt mer än ett par rader....