NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-10
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2006-10-10, 18:58
Rolf, i princip håller jag med om att det var så vi fick lära oss historisk och källkritisk metod vid Uppsala universitet. Men det finns ju också en mer empirisk faktabaserad grundforskning som tar fram rena basfakta också, som sedan kan användas av andra forskare.
 
Ann-Mari, åtminstone bör man ju ange vilken av kyrkböckerna man använt. Födelsenotiser kan ju anges i födelseboken, vigselbok, dödbok eller husförhörslängd! Jag föredrar att ange så noggranna källangivelser som möjligt, såväl för min egen som för andras skull!  
 
Anders Ellerstrand, så är det inte, och så menar nog inte Rolf heller. Alla kan kalla sig släktforskare som söker och letar.  
 
Men sedan kan man ju alltid diskutera hur metoderna skiljer sig och vad som är lämpligast. Där har ju Släktforskarförbundet, ledare, opinionsbildare och cirkelledare ett ansvar för att upplysa om vikten av källkritik för att kvaliteten ska bli så bra som möjligt. Både för en själv och särskilt för andra om man sprider sin forskning, vilket troligen de flesta ändå gör!