NULL Skriv ut sidan - Namnnormering

Anbytarforum

Titel: Namnnormering
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2007-09-24, 01:23
Som jag själv har påpekat flera gånger (och var först med att påpeka), och sedan Sylvia (även om det kunde ha gjorts på ett betydligt trevligare sätt), och nu också Vincent, så hör normaliseringen egentligen inte hemma i den här diskussionen. Dels därför, och dels för att vi nu verkar ha nått vägs ände, så är det här mitt sista inlägg om den här saken. (Och anbytarvärden får gärna normalisera placeringen av den här debatten... J)
 
En databas är ingen trollerihatt där man kan fiska upp kaniner som aldrig har stoppats ned där... J
 
Visst kan man bearbeta alla olika data innan de presenteras i sökresultatet - men hur du än vänder och vrider på det hela, så kan man inte finna något att presentera i någon form, om det inte först har matats in i databasen.
 
Jo, säger du, och motiverar det med att man kan ha stavningsvarianterna i en tabell i databasen. Men då är det ju inte frågan om någon programmering mellan databas och användare - finns  stavningsvarianterna i en tabell i databasen, så finns de i databasen! En databas kan ju innehålla många tabeller kopplade till varandra.
 
Och det är ju precis detta jag har sagt hela tiden: Man kopplar de olika stavningsvarianterna till varandra i databasen, så att en sökning på en variant ger träff på alla - utan att man behöver söka med någon normaliserad stavning.
 
Detta är vi tydligen trots allt överens om, så varför då fortsätta den envetna kampen för en normaliserad stavning när man registrerar namnen? Själva syftet med en normalisering är ju att underlätta sökningen - men om den som söker inte behöver känna till den normaliserade stavningen, så faller ju hela poängen med normaliseringen! D.v.s. hela det som normalt (!) är poängen med normalisering faller...
 
... forts. nedan > (p.g.a. den meningslösa storleksbegränsningen 3 kB per inlägg - som bara ökar belastningen på Anbytarforums server [när man tvingas att göra två inlägg i stället för ett], trots att syftet sägs vara det motsatta...)