NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-19
Skrivet av: Peter Sjölund skrivet 2005-12-18, 11:41
Göran Johansson ställer ett antal frågor ovan, som jag ska försöka besvara:
 
Redan i ett tidigt skede av diskussionen dömde du ut R i bomärkets högra del. Var det fel av mig och andra som saknar vana vid sigillstudier att se ett R och att därefter förmedla våra synintryck?
 
Nej, jag tycker definitivt inte att det var fel att föra fram det synintrycket – det är alltid bra att se saker från olika håll så att man inte missar några möjligheter. Det som blev fel, och som tyvärr havererade den diskussion som började så konstruktivt och bra, var att sedan - in absurdum – hävda att det fanns ett ”R” i skölden. Detta trots att erfarna forskare, med en samtida originalkälla som grund, konstaterat motsatsen.
 
 Det finns skuggor i sigillet som antyder en avslutning av bokstaven R under sköldkanten, vad kan det bero på?
 
På 1500-talet gjordes sigillavtrycken inte i sigillack (lacket kom först en bit in på 1600-talet) utan i en bit papper, som lagts över en klick vax. Och eftersom papperet på denna tid tillverkades för hand av lump var ytan ofta väldigt grov. Att man har svårt att se vad som tillhör sigillbilden och vad som är ojämnheter i papperet är därför inte så konstigt. Det är ofta nödvändigt att studera flera sigillavtryck, och att belysa avtrycken från flera olika vinklar, för att få en korrekt helhetsbild av sigillet. I detta fall hade vi till en början endast en bild med ljus från ett håll att utgå ifrån.
 
Hur stora är de sigillavtryck som är avbildade. Jag har gisst ca 1 cm. Kan det stämma?
 
Avtrycken från sigillstamparna var normalt omkring 1,5 cm höga vid denna tid. Under 1600-talet, när sigillacket kommit, kan man hitta avtryck från signetringar som bara är 6-7 mm höga. Man måste imponeras över gravörernas oerhörda skicklighet!
 
Om du tro du kan och vill så vore det vara intressant om du kunde ta dig tid att rent tekniskt försöka förklara i AF varför en felläsning har gjorts. Du har ju stor erfarenhet av flera andra fall.
 
Jag hoppas att svaren på frågorna ovan ger en förklaring till varför det var svårt för ett otränat öga att tolka Herr Sigges sigill. Att tolka sigillavtryck från 1500-talet är defintivt inte enkelt och kräver en hel del erfarenhet. För mig, som studerat 100-tals liknande sigill, var det tämligen självklart hur sigillbilden såg ut. Men jag inser att jag hade glömt bort hur svårt det var när även jag var nybörjare