NULL Skriv ut sidan - Gertten, von

Anbytarforum

Titel: Gertten, von
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2012-05-06, 18:37
Hej.
 
Skulle någon vänlig person som har Elgenstierna kunna hjälpa mig med svar på 2 stycken frågor ?
 
Fråga 1:
Änkan Brita von Garden som gifter sig i Stockholm den 6/4 1718 med kapten vid Lovisins kompani Casper Fredrik Blomfeldt, tillhör hon ätten von Gertten ?
 
Fråga 2:  
Vilken var Brita von Gardens 1:a make ?
 
( Vigseln finns i Svea Livgardes norra bataljons församling C:1, bild / 157 )
 
 
Casper Fredrik Blomfeldt ( som diskuteras under ointroducerad adel ) är född 1690 i Livland.
 
Brita von Garden och Casper Fredrik Blomfeldt får första sonen Johan i Stockholm den 9/3 1718 ( Svea livgardes norra bataljon C:1, bild / 35 )
 
Brita von Garden skrivs med lite olika varianter på namnet, bland annat som von Garten. Senare flyttar detta par till Piteå och i Piteås böcker så skrivs hon som hustru Brita Blomfeldt.
 
Hennes namn gör så att man misstänker att hon är av ätten von Gertten.
 
Dottern Anna Brita föds i Piteå Landsförsamling den 7 / 4 1723, föräldrarna skrivs då som Fänriken Caspar Blomfeldt och Fru Brita Blomfeldt ( Piteå Lfs C1:2, bild / 27 sid / 45 )
 
De får också döttrarna Otto Juliana född i maj 1726 och Magdalena ( vet ej hennes födelseår )
 
Bland faddrarna till Brita von Gardens barn finns General Morath, fröken Margareta Morath, Regementspastor Carl Åman, Bataljonspastor Anders Wallenius, Fru prostinna Sofia Catharina Lundia, Mamsell Greta Lundia, Erik Andersson Hellström, Madame Anna Wulf.
 
Jag har inte hittat någon mer information om Brita von Garden, utan detta är allt jag känner till.
 
mvh
Carina