NULL Skriv ut sidan - SV: Isak Erikssons släktkrets i Torneå stad

Anbytarforum

Titel: SV: Isak Erikssons släktkrets i Torneå stad
Skrivet av: Peder Andersson skrivet 2013-06-29, 00:07
Hej, Constantinus!
 
Till att börja med vill jag tacka för denna översiktliga sammanställning du arbetat ihop. Men jag tror att det kan ha smygit sig in ett ev. fel eller omkastelse av vem som är föräldrar till vem.
 
Du skriver att Isak Erikssons första hustru var NN Eriksdotter, död ca 1656 (mtl; dotter till kyrkoherde Ericus Birgeri och dennes hustru Anna Persdotter i Nederkalix enligt RR 1687 23/4) Ett mycket intressant konstaterande.
 
Nu har jag inte tillgång till just denna volym där domboksuppgiften från 1687 23/4 återfinns, som säger att denna dotter skall vara en dotter till Ericus Birgeri och Anna Persdotter. Och jag antar att du menar Torneå Rådhusrätt, fast du ej utskrivit det. Så då jag inte läst själv i denna så kan jag varken kommentera eller jämföra. Har du kanske detta protokoll i din ägo? Om du har det, delar du möjligen med dig utav det (med tillhörande källhänvisning)?
 
Jag har en helt annan uppgift. Och den uppgiften är, att det är Isak Eriksson själv som är son till Ericus Birgeri. Här får vi också veta att Isak Erikssons första hustru var död detta nedanstående datum 1657 18/4.
 
Den 18 april 1657:
Framkom Johan Nillßon Daniel Krúßes dr[eng] och kärade till Ißack Erßon, att han haffwer hamphadt wijn och miödh aff kiellaren för 60 [daler] kmt. och der på inthet Betallt, Begiärade han måtte nú [få] sin Betallningh.
Húar till Ißack Erßon súarade, att sa[mma] wijn haffwer hans fader Wällerde Hr Erik i Ca[lix] låtet hempta, och sådant Bewistes med Danielß egen hand och Rekningh, och saÿes att samma wijn wara Betallt.
Framwiste Ißack Erßon Johan Nillßons [...] [Da]niel Krúßes hústrús egne cvittener aff Dat[um] 12. Septemb. Ao. 654. och den 27 martij Ao. 655. på [...] Tr. [tunnor] Korn haffwa leffrerat at sedan winet ähr han.
Föregiffwer och Ißack Erßon att der till medh hans hústrú på hr. Erikz wegnar haffwa loff[wat] 4 Tr. Korn vthan cvittens, húilka Nills Michel[sson] på Krúßens wegnar haffwa om ock taget [...] Nillßon warit då tillstädes och sedt der úppå, [...] Johan Nillßon eij kan emoot strijda.
Noch haffwer och Ißack Erßons Sal. hústrú något för sitt dödeliga afffall bekiändt vthj Johan Nilßons nerwarú, att haffwa leffrerat samma korn, húar till Johan eij heller neka kundhe. Berättar och Johan att en drängh ifrå Påtan benembd Hindrich [Liunge?]ßon skall haffwa waritt tillstädes enär Ißack Erßons Sal. hústrú hafr. vthleffrerat der 4 Tr. Korn, och hielpt dett att affföra.
Doom.
Belangande den skúlldfordran, angående wijnet Nembl. 60 Dr. som Johan Nillßon wthaff Ißack Erßon fordrar. Så emedan att Ißack hafr. medh cvittens bewijsat 4 Tr. Korn wara betallt på wijnet effter åttskilligt prijß till wärdhe 28 Dr. 16 öre. och Resten aff samma perßedehl Nembl. 4 Tr. Korn wara aff hans hústro. Betallt effter Johan Nillßons ägen bekännelse som och tillstädes warit haffwer enär der 4 Tr. bleff wtaff Sal. Nillß Michellßon på Krúßens wegnar emoot tagne. Dÿ kan denne Ringa Retten inthet annadt Beslúta och affser, ähn att samma wijn skall wara fúllkomligen Betallt och Ißack Erßon för samma skúllfordran kännas frij.
----------
Källa: SRA Svea hovrätts arkiv, Renoverad dombok, Gävleborgs län 1656-1657, vol. 6, Torneå rådstugurätt 1657 18/4, fol. 180v.
 
 
Vänligen
 
//Peder