NULL Skriv ut sidan - Wengelin, Johan Joachim

Anbytarforum

Titel: Wengelin, Johan Joachim
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2005-12-25, 16:48
Har följt änkans flyttningar bakåt i tiden via in- och utflyttningslängder och funnit följande, här i kronologisk ordning:
 
Hon och maken, f.d. Corpral Johan Joachim Wengelin, samt dottern Johanna Fredrika inflyttade i Hedvig Eleonora från Svea Livgarde 5/4 1865, bodde Allmänna Gränd 1. Tyvärr anges även i infl.längden endast Stockholm som mannens födelseort. Jag tydde hans födelsemånad som mars, men den var svårläst och jag kan ha misstagit mig. Född den 20:e i alla fall och år 1838.
 
Emma Fredrika Wengelin och hennes då fyra barn utflyttade från Hedvig Eleonora till Jakob och Johannes 30/7 1878. I H.E. infl.längd är (1/8) noterat att hon var änka sedan 11/2 1875 efter korpral J. Wengelin - har dock inte kunnat finna honom i Hedvig Eleonora dödbok i februari detta år.
 
Familjen utflyttade från [Jakob och] Johannes till Maria Magdalena 30/12 1878 och därefter finns uppgifter på Söderskivan (som jag antar att du sett). De två yngsta av de sex barnen var födda uä, 1880 resp 1882.  
 
Enda sättet att hitta korpralens födelse blir nog att gå igenom samtliga Stockholmsförsamlingars födelseböcker 1838.