NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 januari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 januari, 2010
Skrivet av: Anneli Isaksson skrivet 2009-05-21, 12:05
Vem var Carl Hård till Revesjö?
 
Jag ställde samma fråga på ett annat forum, kanske det finns fler som kan hjälpa mig här.
 
Han nämns vid sommartinget 1699 (Kinds häradsrätt (P-län), AIa:6, 16-19 maj 1699, nr 22). Elva år tidigare hade han gjort Elin Persdotter med barn under äktenskapslöfte. Det hade då behandlats vid tinget och sedan skickats vidare till hovrätten för ett slutgiltigt beslut.
 
Det togs tydligen aldrig ett beslut, för nu dök Elin upp vid Kinds häradsrätt och bad att de skulle få sina straff så att de åter kunde få den heliga nattvarden.
 
Elin berättade att hon och Carl Hård hade rest till ända till Bohuslän för att låta viga sig. Dragonen Johan Håkansson Göös följde med dem dit och erkände nu att han på anmodan av Carl Hård hade sammanvigt dem genom att läsa Fader vår och Herrens välsignelse på Herrestads gästgivargård i Bohuslän.
 
På resan hem till kindstrakterna skrev Carl Hård ett falskt vigselbevis med ett prästnamn och hon fick två klänningar, en guldring och annat smått.
 
Carl och Elin fick ett barn 1688, som fortfarande levde 1699. De hade levt elva år i synd, Carl var utan land, var båda fattiga och med gråtande tårar , bad de nu att få sina straff, vad det nu än kunde bli. Eftersom ärendet tidigare hade skickats till hovrätten för avgörande kunde häradsrätten denna gången bara skicka en påminnelse.
 
Dragonen Johan Håkansson Göös har jag stött på senare i flera sammanhang. Han kom från Elfshult yttre i Ambjörnarp och dog som 106-åring 1736 hos sin son på Bösshult i Norra Hestra.
 
Men vad hände med Carl och Elin?  
 
När jag tittade igenom det som skrivits om Hårdarna på Anbytarforum upptäckte jag ett inlägg av Eric Hård 2004, där han nämner en bok av Bengt Liljegren om Karl XII. På s. 64 nämns kavalleriofficeren Carl Hindrich Hård av adlig börd, som blivit kär i torpardottern Elin. De fick inte gifta sig för Carls föräldrar, men efter mycket om och men fick de tydligen kungens tillstånd.
 
Jag antar att Carl Hindrich Hård är identisk med den Carl Hård som nämns i domboken 1699.
 
Vad säger Elgenstierna om denne Hård? Finns det någon som kan hjälpa mig med det?
/Anneli