NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25.11.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25.11.2001
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2001-10-09, 11:02
Ang Nils i Fagerhults ättlingar:
Även i mina anteckningar finns bara ovannämnda Måns Svensson i Skördefall och Anna Pers/Jons-dotter upptagna som barnbarn till Nils i Fagerhult. Lilian har nu sänt mig en avskrift (gjord av Göthe Jansson) av Lagmansrätten E VII cc:4, 1690 september. Denna kompletterar den avskrift jag tidigare sänt in då den omfattar ett för mig tidigare okänt avsnitt, nämligen ?20. I dessa avskrifter finns några personnotiser, som vad jag vet, inte har diskuterats tidigare och som kanske kan bidra till kunskapen om Fagerhultsättlingarna.  
Ang Isak Månsson i Skördefall: (Jag citerar)
emot hustru Brijta ofta skall ha protesterat, och sig samt sina adharenter deras rätt reserverat och således igenom Lagmans Rättens remisso-rial av den 4:october [1]687 erhållet häröver Tings Rättens dom, av den 7. Febru[ari] [1]688, vilken han påstår sig till godo att njuta, såväl i anseende till sin egen för-mente Rätt, såsom och framledne Bergmästarens Töres Erikssons barns, för vilka han fullmassig [är] (Ordet fullmassig är säkerligen felläst då det i originalet (min kopia av detta) säkerligen står fullmachtig.  
Det intressanta är emellertid om det står Borgmästaren, som jag har läst, eller Bergmästaren? Troligen har Göthe Jansson rätt. (Jmfr Lagmansrätten E VII cc:4, 1690 14/9, pag 83). Men, vem var i så fall Bergmästern Töres Eriksson och hur går hans anlinje till Sven Nilsson i Skördefall?
(Vem Borgmästaren Töres Eriksson var, känner ni förmodligen till, och det är det jag har tyckt var förvirrande; Kronofogden Töres Eriksson blev 1667 borgmästare i Linköping; men fick ej förena de båda tjänsterna, utan stannade kvar som fogde till 1674. Anges av Almquist leva 1682. Om jag inte missminner mig var han gift med en dotter till kronofogden i Vadstena län, Johan Andersson Brun och hans hustru Margareta Henriksdotter.)
Det finns ytterligare två individer nämnda som behöver identifieras; I sista stund, förmodligen för att bevaka sin framtida rätt, slänger ytterligare två personer in en protest nämligen Sven Isaksson i Biärkesnäs och Oluf Svensson i Grytefall därutinnan de reser[vera] såsom med hustru Brijta Pehrsdotter samärvda och deras börd och Competentia till Fagerhult efter vilken skrift upläsande dem följande svar och Extract meddelade.
Sven Isaksson, bör väl vara sonen till Isak Månsson i Skördefall, och död 1723 som bonde i Skördefall. Har antecknat honom som I Björksnäs 1691. Grytefallarn känner jag inte till, men troligen kan Bosse, eller någon annan Kisaforskare hjälpa oss med honom.
Men frågan är: Vem kan säga vem Töres Eriksson var?