NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-28
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2003-02-12, 15:28
Till Anders Karlsson!
ang. frågan om Bureätten del 1 av Marc Hernelind  
om den är seriös. svaret är ja det är författaren sjäv som ger dej svar:Jag har hitills sålt flera hundra ex .och beställningarna kommer hela tiden.
nu vill jag berätta en del om mej själv jag är dyslektiker därav vissa stav fel i del pga att jag intre hade råd att korrigera dessa fåtal stavfel det kostar ca.30.000 så första tryckningen hade dessuotm fel av tryckeriet som  
fixades till . jag har släktforskat i 20 år och har undervisat i palogrfi i 10 år har fil kand  i historia och det är en hel del frågor som besvaras i del 2 ang. frågor om äldre bure anor  
Burekloster ect. del ett har fått en recsetion av ulflundström i skelllefteå som skrivit om skelleftebyggden bönder och gårdar 1500 - 1700
han säger att kap 5  och tre har stort värde med 20 gen av bureätt 1300 -1800 tal med biografier  
kap. 4  om äldre bure historian tycker han att man skall läsa art.1996 av Urban sikesborg han tar upp att jag börjar med tor i byr vilket jag inte gör utan tar upp lit av johan bures forskning svaren kommer i del två . den som jag har som anfar är Fale Bure .d.y född.ca 1310 Lagman i skön förs (nämd 1324-1360) Han kallas ääven Farteng unge ,Fale är ett kortnamn för Farten. jag forskar justnu till del 2 på riksarkivets medeltids avd och kommer att ha med en hel del matrieal av Nils Ahlund och Elof Lindmark Lars Bäcklund (en släkting till mej ) Han hadde mycket kontakt med Urban Sikesborg och Tord Bylund När Han gjorde sin utredning om Bure ätten.de böcker med tryckfel är bortagna från Riks Arikvet och nya är dit satta. vid frågor kontakta mig Marc Hernelind.