NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-14
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2003-03-02, 19:16
Christina, Två äktenskap är kända för Erengisle (Karlsson) Gädda.
 
Han gifte sig något av åren 1454-59 med Birgitta Erengislesdotter (Hammersta-ätten) som dog senast 1465. Därefter gifte Erengisle Gädda senast 6/7 1466 om sig med Bengta Simonsdotter (Körning).
 
Jag skulle tro att det är en gammal oegentlig benämning på Hammersta-ätten som spökar i din fråga. Ätten kallas ibland i äldre genealogisk litteratur Natt och dag på längden, därför att Hammersta-ätten förde en kluven sköld medan ätten Natt och Dag för delad sköld.
 
Den Britta du frågar efter är alltså den ovannämnda Birgitta, dotter till Erengisle Nilsson (Hammersta-ätten) och dennes första hustru Märta Håkansdotter (björnram).
 
Birigtta var för övrigt rätt nära besläktad med sin man som var brylling till hennes far. [ÄSF 1:3 s 238, 2:1 s 45]
 
Erengisle Gäddas sätesgård var Gäddeholm (nu Tureholm) i Trosa sn [RAp 18/6 1465, RApp 22/7 1475], till vilken gård även hans änka Bengta Simonsdotter (Körning) skrev sig ännu 1491 [RAp 31/5].
 
De ungefärliga födelseår du anger är, såvitt jag förstår saken rätt, rena gissningar, utifrån de årtal då föräldrarna är nämnda etc. Erengisle Gädda var sannolikt född på 1410-talet. Mer exakt än så skulle inte jag vilja uttrycka det. När det gäller hustrun är jag ännu mer skeptisk till valet av årtal.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon