NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-07
Skrivet av: Ulf Berggren skrivet 2002-11-29, 21:37
Ja, detta är Brita Piersdotter, min anmoder.
Jag härstammar från sonen Lars.
 
När det gäller Niklas Dubois nämns han, liksom den förmodade brodern Johan Dubois i tillägget till min bok som publicerats i Tunabergsbygden något år efteråt, dvs. typ 1989 eller 90.
Detta upptar de personer före 1680 som saknar säker släktskap med personer i boken.
Där framgår att Niklas Dubois är belagd 1648-51 i Nävekvarn och Johan D. 1648.
 
Frågan var från början egentligen vem av Niklas och Johan som var far till Joris. Men jag mindes lite fel ovan. Saken är den, att uppgiften att Niklas skulle vara fadern kommer från Sällskapet Vallonättlingar. Det kanske t o m uppges i Kjell Lindbloms bok. Möjligen bygger det på att namnet Joris förekommer bland andra av hans ättlingar.
 
Men jag tror inte längre på att Niklas är fadern, eftersom jag häromåret hittade en kusk Joris Nilsson, nämnd 1674 i Nävekvarn.
Han kan alltså inte vara identisk med Joris Debou, men är rimligtvis son till Niklas Dubois.
Det mesta talar därför för att Joris Debou är son till Johan Dubois. Det passar ju också bra in att Joris äldsta son heter Johan.
 
Att det ovanliga namnet Joris därmed förekommer bland båda dessa Dubois' ättlingar förstärker ju intrycket att de är, om inte bröder, så nära släkt.