NULL Skriv ut sidan - SV: Tomas Tomasson? i Sandtjärn, d före 1678

Anbytarforum

Titel: SV: Tomas Tomasson? i Sandtjärn, d före 1678
Skrivet av: Annelie Tjernström skrivet 2018-02-26, 15:50
Hej Samuel och tack för krya på dig hälsningen!

Har varit däckad och är ännu inte återställd med känner att jag vill skriva några rader till dig. Intressant att se din släktkoppling till Staffan Andersson och Kerstin Persdotter. Har alla barnen registrerade i "Min släkt" men inte deras familjer. Du härstammar från Ingeborg Larsdotters bror Anders och hans hustru Margareta Claesdotter. Nu måste jag fråga om du någon gång besökt Källan och platsen Skommargården där Margareta Claesdotter växte upp? Jag har varit där och huset som är förfallet finns ännu kvar. Om du är intresserad kan jag maila dig en artikel om gården från 1924 skriven av skollärare Hugo Törnkvist. Artikeln har namnet: "En gammal gård i Malingsbo" och är intressant.  Själv har jag ingen direkt koppling till Skommargården vad jag vet.

Har du kännedom om att en systerdotter till Anders Larsson blev halshuggen 1752 för barnamord? Det var Kerstin Larsdotters dotter Anna Andersdotter, född 1712. Kunde inte tro att något så ruskigt hänt men genom Landsarkivets försorg har jag en dom på 27 sidor som beskriver förloppet och alla inblandade.

Till sist kan jag meddela, om du inte upptäckt det ännu, att vi är 3-5 cousins på Ft-DNA. Där kan vi se varandras släktträd. Vi är nog släkt på flera olika sätt som det ser ut. Såg att du också har "Bruskarna". En anmoder till mig är Margareta Larsdotter Brusk. I Ft-DNA står jag som Anneli utan e på slutet, men söker du på Tjernström så hittar du mig.

Kommer att ägna mig åt Thomssons och Haréns nu. Verkligen intressant att din ana tog sig namnet Harén, jag har redan noterat det i "Min släkt".

Det känns bra att man kan hjälpa varandra och vara villiga att dela med sig av information genom detta forum. Guld värt!  :D

Allt gott till dig Simon
från Annelie