NULL Skriv ut sidan - SV: Oscara

Anbytarforum

Titel: SV: Oscara
Skrivet av: Klas Wallén skrivet 2022-01-15, 17:05
Hej Anders!

Vill bara förtydliga att det inte finns några gamla dokument som anger att Jesus var gift med Maria från Magdala och inte heller antyder detta. Det är grova övertolkningar. De flesta akademiska experter på tidig Kristendom torde ha samma åsikt även om ett par feministiskt inriktade forskare kan ha föreslagit annat härom året. Det är ju dock framförallt amatörforskare eller akademiker från andra områden som kommit med de ideérna, om jag förstått det rätt. Det finns heller inga gamla dokument från Jesus tid som omnämner att Maria skulle varit gravid med Jesus barn och att de skulle ha tagit sig till södra Frankrike. De traditionerna är flera århundraden yngre och dessutom skall det inte vara Maria från Magdala utan Maria från Betania, om jag kommer ihåg rätt, med sin tjänarinna. Det firas i sydfrankrike. Legender om att betydelsefulla personer från nya testamentet flyttade efter Jesus död och uppståndelse förekommer på flera håll men kan ej spåras  till Jesus samtid utan är flera århundraden yngre. Dessutom är ju själva idén med att graalen tagits som krigsbyte av romarna inte belagt någonstanns. Detta hindrar ju givetvis inte att tempelriddarna hade en förmögenhet de gömde undan. Dock finns inga belägg för att den skatten kommit från Jerusalems tempel då arkeologer inte sett några spår av utgrävning där (från Medeltiden) ner till lagren för Jesus tid. Det var ett jättelager att gräva igenom redan då om jag förstått saken rätt. Dock var tempelriddarna rika, troligen mest på grund av donationer och utlåningsverksamhet, och de kan ju ha gömt undan en skatt någonstanns. Tror dock inte själv på Nord Amerika, som jag förklarat förut, utan de borde ha seglat iväg till en destination de kände till och som de kunde besöka igen för att kunna hämta skatten. Eller så användes gömda pengar och guld till att klara sig där de slog sig ner efter ev. flykt. Tycker att den tidiga Kristendomen är mycket intressant och spänande men tror inte på idéerna om nedtystandet av en ursprunglig Kristendom där Jesus och Maria var gifta och där Jesus beskrevs som mer mänsklig. Tvärtom beskrevs Jesus som mer gudomlig i flera av de Gnostiska texterna som dessutom nog är yngre än de äldsta vi har i dagens Bibel. Även Medeltiden är en intressant period och när vi saknar ett stort källmaterial kan man ju istället fantisera och spekulera.

VH Klas