NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-05
Skrivet av: Barbro Behrendtz skrivet 2006-01-05, 21:42
Eivor,
Något exakt år för när Jonas kom till Risebo har jag inte. Han är brukare (arrendator) och fanns där redan 1793 då hans första hustru Katarina Persdotter avled 20/8.  
Kerstin Eriksdotter, Jonas andra hustru kom till Risebo i samband med giftermålet 1796 och då från Brinken u Könserum där hennes föräldrar bodde. Jonas och Kerstins första barn har jag bara sett nämnd som Carl, född 20/7 1798 i Risebo, inte som Gustav Karl. Efternamnet Lundgren vet jag inte varifrån det är taget, fadern Jonas använde det inte vad jag sett.  
 
Hur luckan i Gärdserums husförhörslängder uppstått vet jag inte men det saknas några år efter 1823 och fram till ca 1828. Om du tittar i innehållsförteckningen för AI:3 så är den längdens datering 1828-31 osäker och är bestående av fragment där sidor saknas. Den första husförhörslängden börjar 1802 och har inte något med Genline att göra, det finns inte någon tidigare längd i det bevarade kyrkoarkivet för Gärdserums socken. Men du har ju ministerialböckerna med födda, vigda, döda att tillgå för tiden före 1802, dessa börjar 1703.